Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
التـهاب پشت نقـاب
فاطمه جمال‌پور

پوستر نمايشگاه و عنوانش قلقلكم مى‌دهند؛ در جامعه‌اى كه هميشه زنان متهم به كم‌فهمى تاريخى هستند، عنوان "زنان به‌راحتى مى‌توانند دركش كنند" وسوسه‌آميز است؛ نمايشگاهى كه عطيه نورى آن را مولود تنهايى‌هايش مى‌داند: "صورتک‌ها در تنهايى‌هايم متولد شدند. سختى‌ها و مشكلات باعث شدند در مجسمه‌سازى، ورز دادن گِل و كار كردن با آن خودم را تخليه كنم. صورتك منظورم را به خوبى بيان مى‌كرد و پويايى داشت."

در بارۀ نمايشگاهش و چگونگى برپايى آن مى‌گويد: "قصد نداشتم كارهايم را در گالرى‌هاى تهران نمايش دهم .اتفاق نمايشگاه از يک كنسرت در كافه پراگ شروع شد. از فضاى آنجا خوشم آمد و حس كردم آنها دارند كار متفاوتى انجام مى‌دهند. تصميم گرفتم صورتک‌ها را آنجا نمايش دهم. با نمايش آثارم در كافه آنها را براى بازديد كسانى گذاشتم كه متعلق به آنها بودند. آثارم توسط دختران هم‌نسلم، همان‌هايى كه ساخته بودمشان، ديده شدند."

اين سومين نمايشگاه اين هنرمند سفالگر است. او در دو زمستان گذشته نمايشگاه‌هايى در كارگاهش برگزار كرده: نمايشگاه هفت سين و ظروف و حجم‌هايش. و اين نخستين بار است كه كارهايش را از دنياى شخصى‌اش خارج كرده و در معرض ديد عموم قرار داده‌است.

در بارۀ عنوان نمايشگاهش مى‌گويد: "پوريا عالمى كتابى دارد كه من بسيار دوستش دارم، اما با عنوان آن كتاب خيلى مشكل دارم. عنوان كتاب "دخترها به‌راحتى دركش نمى‌كنند" است. من عنوان نمايشگاهم را "زنان به‌راحتى دركش مى‌كنند" گذاشتم و در واقع برداشت آزادى از اسم آن كتاب است."

عطيه نورى ۲۶ساله است. ۱۲سال است كه كار نقاشى و طراحى را به طور حرفه‌اى دنبال مى‌كند. نخستين نمايشگاه گروهى‌اش را در ۱۵سالگى در آتليه ماهى برگزار كرده‌است.

تدوين فيلم خوانده، فيلم كوتاه ساخته‌است، در تئاتر بازى كرده، طراحى صحنه و لباس و گريم انجام داده، اما حالا اگر بخواهد خودش را معرفى كند، مى‌گويد: "من سفالگر و مجسمه‌ساز هستم. ساير فعاليت‌هاى هنرى‌ام را شاگردى و كسب تجربه مى‌دانم".


مى‌افزايد: "در طراحى و نقاشى دو سال شاگرد واهى كارتونيان بودم و اين را از نكات مثبت زندگى‌ام مى دانم. الآن در مجسمه‌سازى آن طراحى‌ها خيلى به كمكم آمده. بدون شک اگر نبود، يک جايى از كارم مى‌لنگيد. در مجسمه‌سازى همه چيزم را مديون آقاى عربعلى شروه هستم كه لعاب را پيش ايشان ياد گرفتم و اين بزرگ‌ترين افتخار زندگى‌ام است. كار مجسمه‌سازى را هم پيش ماهان مؤمنى ياد گرفتم  و بيشتر از آن كه استاد باشد، برايم يک دوست بوده‌است."

صورتک‌هاى عطيه نورى تا روز پنج‌شنبه، بيست و هشتم بهمن‌ماه، ميهمان ديوارهاى كافه پراگ در بلوار كشاورز تهران هستند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- مهشید، 2011/03/08
گزارش به موقعی بود. باعث شد که منم یه سری بزنم که ارزششو داشت.
- لیلی کاردان، 2011/03/01
خیلی جالب بود
- صدی، 2011/02/21
گزارش بسیار جالبی بود برپایی نمایشگاهی در یک کافه و اطلاع رسانی به موقع آن قابل تحسین است. هر چند به نظرم صورتکها کمی با المان های ابتدایی کار شدند مانند قفل، کلید و... هر چند برای نشان دادن وضعیت زنان در جامعۀ امروز جز استفاده از این المان ها، راهی نیست.
- عادل، 2011/02/20
مثل همیشه گزارش جالبی بود. خسته نباشی.
- منا، 2011/02/19
گزارش رو با تمام حس زنانه ام درک کردم، سپاس.
- هستی، 2011/02/19
ما همه رودابه ایم!
- یک کاربر، 2011/02/18
من گزارش تصويری را با فيلتر شكن ديدم!
- امام، 2011/02/17
برای درک یه حس، اون هم از نوع انتزاعی - یا نیمه انتزاعی (از خودم درآوردم) - نیازی به داشتن یک جنسیت خاص نیست. هم آثار عالی بودند و هم نمایش این نمایشگاه بدست "جمال"
- یک کاربر، 2011/02/17
متن بسيار زيبا و عميقی بود اما متاسفانه گزارش تصويری ديده نمی شد! چرا؟!
________________

جدیدآنلاین: پخش گزارش تصویری ایراد فنی ندارد. احتمالأ این مشکل به سرعت ارتباط اینترنتی تان برمی گردد.
- شکوه، 2011/02/16
سلام. من موسیقی روی هر اثری برام از سایر جنبه ها با اهمیت تره. واقعأ آهنگ پرواز استاد کلهر مناسب ترین انتخاب بود. سوژه خوب بود، اونم واسۀ جامعه ای که هر کسی یه صورتک به چهره داره. سپاس
- نگار، 2011/02/16
من هم این نمایشگاه را در کافه پراگ دیدم. به نظرم ایدۀ جدید و جالبی از خانم نوری بود. همچنین پیاده سازی کارها هم بخوبی صورت گرفته بود.
- پرستو، 2011/02/16
گزارش قشنگی بود.با صورتک ها همزاد پنداری کردم.
- نازنین، 2011/02/16
بسیار جالب و تأثیرگذار بود...
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.