Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
آن روز بى فروغ

جواد منتظرى

نمايشگاه عكس هاى مراسم خاکسپارى فروغ فرخزاد بعد از ۴۲ سال براى اولين بار در گالرى راه ابريشم به نمايش درآمد. يحيى دهقانپور كه اكنون از استادان عكاسى ايران محسوب مى شود، اين عكس ها را در ۲۵ ساله گى گرفته است. اين نمايشگاه از دو جنبه داراى اهميت است. هم عكاس و هم موضوع نمايشگاه.

يحيى دهقانپور به عنوان عكاس و آفريننده اين تصاوير نه تنها از عكاسان توانمند و مؤلف عكاسى ايران است بلكه تعداد بسيارى از استادان دانشگاه در رشته عكاسى و نيز عكاسان نامدار امروزى، دوره اى در كلاس هاى او تلمذ كرده اند. او هم در عكس گرفتن و هم در آموزش عكاسى چنان جاى خود را تثبيت كرده كه نمى توان بى تامل از كنار آثار او گذشت.

دهقانپور دانش آموخته رشته ادبيات از دانشگاه تهران است. او در سال ۱۳۱۹ به دنيا آمد و از كودكى به عكاسى علاقه داشت. هفت هشت سال بيشتر نداشت كه با جمع كردن عيدى هاى پنج ريالى و ده ريالى، اولين دوربين كداك خود را خريد. با همان دوربين ۳ حلقه عكاسى كرد و براى چاپ به لابراتوار برد، اما پس از تحويل گرفتن حلقه اول عيدى هايش تمام شد و او ديگر پولى نداشت تا دو حلقه ديگر را نيز بگيرد و هيچگاه هم  آنها ر ا نگرفت.

گرچه او پس از اتمام رشته ادبيات دانشگاه تهران براى تحصيل در رشته زبانشناسى به انگلستان رفت اما در آنجا سر از يك تكنيكال كالج در آورد و علاقه اصلى زندگى خود، عكاسى را پى گرفت. علاقه اى كه بعد ها بدل به حرفه اصلى زندگى اش شد.

دهقانپور پس از آن به آمريكا رفت و در انستيتوى هنر سانفرانسيسکو آموزه هايش را پى گرفت و با عكاسان مشهور آن زمان، كه تاثيرى شگرف بر او گذاشتند، آشنا شد.

يحيى دهقانپور پس از انقلاب به ايران بر گشت. عكس هاى محله قديم شاهپور و عودلاجان را مى توان از مجموعه كارهاى مستند آن زمان او برشمرد. مدتى بعد كار تدريس عكاسى در مدرسه عالى تلويزيون و سينما، دانشگاه الزهرا، دانشگاه تهران، مجتمع دانشگاهى هنر و ... را شروع کرد.

در اين دوره دانش روزآمد و آشنايى او با جريان هاى معاصر و مدرن عكاسى در غرب باعث شد شاگردانى تربيت كند كه امروز در زمره برجسته ترين هاى عكاسى ايران هستند.

اما جنبه دوم اين نمايشگاه به محتوا يا موضوع آن بر مى گردد. فروغ فرخزاد را بايد موثر ترين زن شاعر در تاريخ ادبيات ايران و يكى از موثرترين شاعران تاريخ معاصر ايران دانست.

او در زندگى هنرى خود تنها به شعر بسنده نكرد و تجربه هايى در سينماى مستند و بازيگرى از خود نشان داد كه مورد توجه قرار گرفت. فيلم مستند "خانه سياه است" او جايزه جشنواره هاى  اوبرهاوزن آلمان در سال ۱۳۴۲ و پزاروى ايتاليا در سال ۱۳۴۵ را از آن خود كرد.

كمتر شاعرى را مى توان در ايران امروز يافت كه در مسير شاعرى از فروغ توشه اى برنگرفته باشد. اگرچه زبان او بارها و بارها مورد تقليد قرار گرفت، اما هنوز کسى به جايگاه او در شعر فارسى نرسيده است. عكس هايى كه در اين نمايشگاه به  معرض تماشا گذاشته شده، بخش پايانى زندگى اين هنرمند را، كه تا حال ديده نشده است، به نمايش مى گذارد.

با اين همه اما نمايشگاه "آن روز فروغ را در باغچه كاشتند"، آنچنان كه در خور نام فروغ و يحيى دهقانپور است، مورد توجه قرار نگرفته است و اين نگرانى وجود دارد كه چه آينده اى در انتظار اين عكس ها خواهد بود. عكس هايى كه بايد براى نسل هاى آينده در جايگاهى محفوظ نگهدارى شوند.

نمايشگاه عكس "آن روز فروغ را در باغچه كاشتند" تا ۲۰ بهمن در گالرى راه ابريشم در تهران ادامه خواهد داشت.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/12/09
فروغ جاویدان است
- نو بهار، 2009/02/13
فروغ شاعر دوست داشتني كه آدمي بود شعر او از دل بود ماه بود
- یک کاربر، 2009/02/09
می دانید که فروغ خودش گفته است

بگذار تا به طعنه بگویند مردمان
در گوش هم حکایت عشق مدام ما
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
- صالح جزی، 2009/02/09
او هميشه جاودان است.
او با آثار خود هر روز متولد ميشود.
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
- یک کاربر، 2009/02/08
These are fantastic -thanx so much-
- شهرام، 2009/02/08
درود بر همه بزرگان اهل هنر. فروغ مرده نيست او هميشه جاودان است. او با آثار خود هر روز متولد ميشود. با تشکر از استاد ارجمند آقای يحيی دهقانپور و آقای منتظری
- ****، 2009/02/06
aliii bood behtarin namayesh gahi ke tabehal raftam heif e ke adamaye kami peida mishan ke ghadre in honar manda(ham foroogh ham yahya dehghanpoor)ro midoonan omid vram maham betoonim pa jaye pashoon bezarimo raheshoono edame bedim...
- چشم براه، 2009/02/06
سالهايي که فروغ در استوديو گلستان شاهکار سينمايي خلق مي کرد،عکاسان هنرمندي ازجمله ابراهيم و کاوه وشاهرخ گلستان،کريم امامي،ناصر تقوايي،ايرج گرگين،فريدون رهنما،نجف دريابندري،سليمان ميناسيان،ايرج و هوشنگ پزشک نيا،از جمله همکاران اوبودند وبدون شک عکسهاي منحصر به فردي از او تهيه کرده اند.اي کاش کسي همت مي کرد وآن عکسهارا براي يک نمايشگاه و تهيه يک کتاب بينظيرجمع آوري ميکرد و در اختيار علاقه مندان مي گذاشت
- ندا، 2009/02/06
آقاي منتظري مدياي شما بسيار زيبا و البته غمگنانه بود.ياد فروغ گرامي ، دست آقاي دهقانپور درد نكند به خاطر همتشان كه اين نمايشگاه را راه انداختند و شما هم خسته نباشيد كه هميشه مدياهايتان علاوه بر زيبايي ديداري و شنيداري اطلاعات مفيدو به روزي را در اختيار كاربران قرار ميدهد
- مهرنوش از اهواز، 2009/02/03
یادم رفت از شما ودست اندرکاران تهیه این فیلم تشکرکنم.از همه شما ممنون دستتان درد نکند
- مهرنوش از اهواز، 2009/02/03
وااااااااای فروغ جان چه کشیدی .توسالها اززمان خود جلوتربودی.آسوده بخواب که جایت خوب است. مازنان سالها به عقب بازگردانده شده ایم. ولی اینگونه نخواهدماند.به توقول میدهم.دست هایمان رادرباغچه کاشته ایم.سبزخواهند شد میدانیم میدانیم میدانیم.روحت شاد ویادت گرامی باد
- مجتبی، 2009/02/03
همیشه ازت یاد میگیرم که چطوری نگاه کنم. چندسال پیش اینکه چطوری ببینم و ثبتش کنم الان اینکه چطوری ببینم و به سادگی ازش رد نشم.
- یک کاربر، 2009/02/03
mersi kheili alie hanoz ham hastand kasani ke be fekre farhange mardome iran bashand...
- یک کاربر، 2009/02/03
یک کار بی نظیر و بی مانند دیگر. لذت بردم. آفرین و دست مریزاد به آقای منتظری و به همگی شما.
- یک کاربر، 2009/02/02
عالی بود. ای کاش نام همه مشاهیر را مشخص کرده بودید.
- حميدرضا، 2009/02/02
جواد عزيز، اگر بگويم زيبا بود، توضيح واضحات داده ام. مدياي تو مرا غرق لذت و اندوه كرد. لذت ياد دوباره از فروغ زمانه و اندوه زمانه بي فروغ. پيروز باشي.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.