Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
فاتح قله‌ها رفت
پرستو قاسمی

جدیدآنلاین: ۲۲ بهمن ماه گذشته که مطلب جدیدآنلاین در بارۀ لیلا اسفندیاری منتشر شد، نوشته بودیم که یکی از آرزوهایش فتح قلۀ "کی دو" در رشته‌کوه های هیمالیاست و شماری از کاربران تارنمای ما راغب بودند به او کمک کنند تا به این هدفش برسد. سرانجام لیلا اسفندیاری موفق به فتح آن چکاد شد، اما روز ۳۱ تیرماه در راه بازگشت از قلۀ "كاشربورم دو" دچار تصادفی شد و جان داد. به پاس یاد و خاطرۀ نخستین زن ایرانی فاتح آن قلۀ بلند مطلب سال گذشته را دوباره منتشر می‌کنیم:

در راه فتح قلۀ وحشی

لیلا اسفندیاری نخستین زن کوهنورد ایرانی است که برای صعود به سرسخت‌ترین و دومین قلۀ بلند دنیا، یعنی "کی دو" K2 تلاش کرد که به دلیل بدی آب‌وهوای پاکستان و ارتفاعاتش نتوانست صعودش را به این قلۀ ۸۶۱۱ متری تکمیل کند و تنها تا محل کمپ سه که ۷۵۶۵ متر ارتفاع دارد، پیش رفت.

نام این قله از حرف نخست رشته‌کوه‌های قراقروم برمی‌آید که در مرز میان "ناحیۀ خودمختار تاش‌قرغان تاجیک" چین و منطقۀ "گِلگیت" پاکستان واقع است. "کی دو" در میان کوهنوردان با نام "کوه وحشی" هم مشهور است، چون در بین قله‌های هشت‌هزار متری دارای دومین شاخص (نشانداد) بلند تلفات است. بنا به برآوردی که سال ۲۰۱۰ انجام گرفته، از میان هر چهار کوهنوردی که به قلۀ "کی دو" رسیده‌اند، یکی در حال تلاش به فتح قله جان داده‌است.

تلاش لیلا اسفندیاری برای صعود به قلۀ "کی دو" ۷۳ روز به درازا کشید که بیش از ۵۰ روز آن را در "بیس کمپ" با ارتفاعی بیش از پنج هزار متر گذراند تا عملیات هم‌هوایی و آماده‌سازی بدنش را انجام دهد.

اما برای رفتن به "کی دو" سختی‌های زیادی کشید. این سفر برای او ۲۵ میلیون تومان هزینه داشت و حتا مجبور شد برای آنکه به هدفش برسد، از کارش استعفا دهد. اسفندیاری فارغ‌التحصیل رشتۀ میکروبیولوژی است و در آزمایشگاه یکی از بیمارستان‌های تهران کار می‌کرد.

همچنین او در سال ۱۳۸۷ به همراه یک گروه ایرانی به قلۀ ۸۱۲۶ متری نانگاپاربات صعود کرده بود، ولی برای صعود به قلۀ "کی دو" در سال جاری تنها نمایندۀ ایران بود.

اسفندیاری، کوهنوردی حرفه‌ای را در سال ۱۳۸۰ در باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند آغاز کرد و با اعضای آن باشگاه ورزشی از همۀ قله‌های بلند ایران بالا رفت. او همچنین غارنوردی، صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی را نیز همزمان آموخت و هنوز هم، اگر فرصتی پیش آید، به سراغ این ورزش‌ها می‌رود.

او با آن که دو بار دیسک کمرش را جراحی کرده ، تحت نظر پزشک متخصص، ورزش حرفه‌ای را ترک نکرده و همچنان تمرینات آمادگی بدنی را هفته‌ای سه روز در یکی از اتاق‌های خانه‌اش انجام می‌دهد تا به زودی در اولین فرصت بتواند برنامۀ کوهنوردی حرفه‌ای را دنبال کند.

در دنیا ۱۴ قله با ارتفاعی بیش از هشت هزار متر وجود دارد که اسفندیاری آرزو می‌کند تا فرصت و شرایطی پیش آید که او بتواند به تعدادی از آنها دست یابد.
 

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2011/10/20
drod be tamami shir zanan iran .
dar bolanday zaman mandagar shod...
- افسون، 2011/08/03
من 2ماه پيش داستان رفتن ليلا رو به غاري تو هند از زبان همسفرش شنيدم.باور كردني نيست برام.تازه ميخواستم برم ببينمش وبه شهامتش آفرين بگم. نمي تونم جلوي اشكام و بگيرم.غم انگيزه...
- آصف آشنا، 2011/07/29
تكان دهنده بود. به قول فروغ بزرگ:
پرواز را بخاطر بسپار،
پرنده....
- ایرانی، 2011/07/27
نمی دونم چی بگم ... ایشون که الان روحشون صعود کرده از این عالم ... ولی برای ایران و ایرانی ها خیلی متاسفم از اینکه وقتی یه همچین کسایی رو از دست می دیم تازه مردم می فهمند که یه روزی وجود داشتند... ما ایران ها نه تنها اسطوره های زمان حال را می شناسیم بلکه کم کم اسطوره های قدیمی مونم فراموش می کنیم.
- یک کاربر، 2011/07/27
به اميد روزي كه هم جهانيان و هم ايرانيان اين شير زنان را بشناسند.
- یک کاربر، 2011/07/27
خیلی متاثر و ناراحت شدم خیلی بیشتر از شنیدن خبر یک مرگ . در مملکت ما امثال این خانم زیاد نیستند و این کوهنورد خوب و عزیز میتوانست سر مشق خوبی برای بسیاری از جوانان ما باشه و بویژه خانمها.
- یک کاربر، 2011/07/24
باورش خیلی سخت است. خوش به حال او که پس از صعود، رفت
- منوچهر دین پرست، 2011/07/24
مرگ زنانی که چون کوه زندگی می کنند و ایستاده می میرند؛ چیزی جز زیبایی نیست.
خانواده مرحوم اسفندیاری در بيانيه‌يي كه در زير آمده است خواهان باقي ماندن پيكر دخترشان در ارتفاعات اين قله شدند:

«گسترش مرزهاي محدود توانايي، مقابله با محروميت‌هاي قراردادي و اثبات شايستگي‌هاي زنان، آرمان‌هايي بودند كه ليلا پرداختن به آنها را در كوهنوردي يافته بود و چه خوش درخشيد و توانمند بود در مجال كوتاهي كه براي زيستن داشت. او تمام فرصت‌ها و اندوخته زندگي‌اش را صرف كوهنوردي كرد و سرانجام در جايي آرام گرفت كه آرزويش را داشت. سخت زيست و زيبا رفت.»
- یک کاربر، 2011/07/24
متاسف شدم .روحشان شاد .
- علی، 2011/07/24
روحش شاد. رفتار ایشان و امثال او شادی و انرژی را در انسان ایجاد می کند.
- ن . پارسا، 2011/07/24
بسیار خبر تاسف انگیزی بود.خیلی حیف شد. روحش شاد!
- یک کاربر، 2011/07/24
یادش گرامی باد؛ به عنوان یک شیفته طبیعت و کوهنوردی سابق، می دانم که وقتی کوه آدمی را به سوی خود می خواند فقط مرگ است که می تواند مانع رفتن شود. خوشبخت بود که درآغوش "معشوق" خود زندگی را بدرود گفت.
- فرشید فاریابی، 2011/07/23
با سلام و تشکر از باز انتشار این گزارش در لید مدخل ( پاراگراف اول) اشتباهی روی داده و آن اینکه لیلا در راه صعود به قلل گاشربروم 1 و 2 و در بازگشت از قله ی گاشربروم 2 سقوط کرده و جان باخته . لطفا با مراجعه به اخبار دقیق تر در رسانه ها اصلاح فرمایید.


جدیدآنلاین: با سپاس از شما. اصلاح شد.
- امیر، 2011/07/23
خیلی ناراحت شدم از این خبر. وقتی ماجرا رو شنیدم یاد همان مطلبی افتادم که شما در موردش چاپ کرده بودین. روحش شاد. :(
به خانوادش هم تسلیت میگم
- امین، 2011/07/23
حادثه بسیار تلخی بود. روحش شاد.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.