Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
تهران: نگاهی از برون

خارجی هایی که گذارشان به ایران می افتد، معمولا با کولبار ذهنی گرانی به کشورهایشان برمی گردند، چون غالبا تصویری که از ایران پیش از سفر در ذهن های خود داشته اند، با تصویری که پس از آشنایی با این کشور و اقامت در آن شکل می گیرد، همخوانی چندانی ندارد. به ویژه اگر مدت اقامتشان در ایران یکی دو ماه نه، بلکه سه سال باشد.

به مانند یاسن آتناسیادیس، عکاس و نویسنده یونانی تبار که سه سال عمرش را در ایران سپری کرد. وی سال ۲۰۰۴ وارد تهران شد تا زبان و ادب فارسی را بیاموزد. پس از فراغت از تحصیل در یکی از مصاحبه هایش در آمریکا گفت که اقامت در ایران یکی از بهترین تصمیم هایی بوده که در طول زندگی اش گرفته است. شناخت عمیق و دقیق ایران و بافت اجتماعی و فرهنگی پیچیده آن که هرگز از طریق رسانه های گروهی برایش میسر نبود، در خود ایران میسر شد.

یاسن به شهرها و روستاهای گوناگون ایران سفر کرد و عکس های فراوانی برداشت. اما، آن گونه که خودش می گوید، سرانجام دگرباره راهش به تهران منتهی می شد؛ تهرانی آلوده و شلوغ که در عین حال برایش سرشار از رخوت و اندوه بود. معماهای ناگشوده تهران و جمعیت انبوهش بر دلبستگی و پایبندی یاسن به این کلان شهر می افزود، و همین طور بر شمار عکس هایی که لحظاتی نادر و دیدنی از زندگی تهران را ثبت می کرد.

مجموعه ای از این عکس ها زیر عنوان "کاوش آنِ دیگر" اخیرا در موزه هنرهای مردمی شهر لس آنجلس آمریکا به نمایش درآمد.

یاسن آتناسیادیس فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد انگلستان و پژوهشگر دانشگاه هاروارد آمریکاست که برای رسانه های گوناگونی، از بی بی سی گرفته تا مجله تایمز و شبکه تلویزیونی الجزیره و روزنامه های بسیار دیگر در گوشه و کنار جهان کار کرده است و هم اکنون یک عکاس و روزنامه نگار آزاد است. زندگی در کشورهای مختلف و تجربیات غنی باعث شده که یاسن در کنار زبان یونانی که زبان مادری اش است، انگلیسی، عربی، فارسی، ترکی و فرانسوی را نیز به خوبی فرا بگیرد.

گزراش مصور این صفحه روایت یاسن آتناسیادیس است، با صدای خود او، از مشاهداتش از تهران و دیگر شهرهای ایران.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربرعلی محقق نسب، 2010/03/08
عالی است کاش شما را در پاریس ملاقات کنم.
- یک کاربر، 2009/04/13
خيلي باحال بود. تهران با همه بدي هاش چيزايي داره كه آدم را مجذوب خودش مي كنه. هيچ كس در تهران احساس غريبي نمي كنه.
- یک کاربر، 2009/04/12
چقدر زیبا بود... ممنون
- یک کاربر، 2009/04/09
thanks dear yason
just beautifull
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.