Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
فرشچیان، کنار رودخانه دربند
آزاده نوری

کمتر می شود كسى به کاخ سعد آباد برود و گذارش به موزه محمود فرشچیان نیفتد. این موزه خوشبختانه از معدود موزه هایی است که در زمان حیات خالق آثارش راه اندازی و به سلیقه نقاش آراسته شده.

بازدید کنندگان امروز خوش شانس ترین بازدید کنندگان یکی دو سال اخیر هستند. من هم بعد از یک سال انتظار سفر استاد به ایران، در همین دسته خوش شانس ها قرار گرفته ام که امروز در کنار رودخانه دربند بالاخره او را یافتم.

فرشچیان موضوع و تکنیک تابلو ها را توضیح می دهد و نقاشان جوان که حتما مدت هاست انتظار چنین زمانی را کشیده اند نقاشی هایشان را نشان می دهند به امید این که مقبول نظر استاد باشد.

گویا قرار است چیدمان تابلو ها تغییر کند. با حوصله همه جزئیات را مکتوب می کند و چند تابلو را که به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده از سایر آثار جدا و راهی مشهد می کند. جای آنها را بر دیوارهای ساختمان قدیمی دوره رضا شاهی کارهای دیگری خواهد گرفت.

محمود فرشچیان در هجده سالگی با آفرینش اثری به نام 'گل آدم' نگارگری را به صورت جدی آغاز کرد. او در همان نقاشی های اول خود نشان داد که نگاه متفاوتی به این هنر دارد. بعد از آن راهی اروپا شد و چند سالی به مطالعه و بررسی آثار هنرمندان پرداخت. آشنایی با هنر مدرن، برایش روزنه تازه ای به نقاشی ایرانی گشود.

پرفسور امبرتو بالدینی، استاد کرسی تاریخ هنر و رئیس دانشگاه هنر فلورانس ایتالیا در مقاله ای تحت عنوان "نقش آفرین معنویت جهان" به نقش تاثیر گذار هنر نقاشی در ایران اشاره می کند.

این هنر شناس بعد از اشاره به مانی، نقاش عهد ساسانی که می گویند با نقش های خود مردم را سحر می کرده، و همینطور نقاشانی دیگر ایران، می گوید: "اگر کمال الملک را آغازگر فصلی نو با قوسی تازه از منظومه نقاشی ایران به حساب آوریم به اعتقاد من فرشچیان کلام آخر و درخشان ترین فصل این منظومه تا این زمان به شمار می آید."

"او نه تنها به بعد متعارف نقش تسلط یافته است، بلکه بعد سوم یعنی پرسپکتیو را که در بین نقاشان ایرانی کمتر رعایت می شد به کار خود وارد کرد. بعد ها از آن هم گذشت و به پرسپکتیو حسی دست یافت و در خط سیری آفاقی به اقلیم فرشتگان که استعاره ای از مدارج عرفانی است رسید."

فرشچیان از هنرمندان تاثیر گذار ایرانی به شمار می آید. یکی از مهم ترین دستاوردهای هنری اش هویت بخشی مستقل به نقاشی ایرانی بود.

عموما نقاشان ایرانی بر اساس اشعار و داستان های بزرگان ایران به خلق آثاری دست می زدند. آثار نقاشان بزرگی مثل بهزاد و رضا عباسی همه الهام گرفته از ادبیات است.

اما فرشچیان موضوعات اجتماعی مذهبی و غنائی را بی واسطه وارد نقاشی خود کرده است. به دنبال او فصل تازه ای از نقاشی ایرانی  باز شده و تعداد علاقمندان به این نقاشی و هنرمندان جوانی که به این هنر رو آورده اند رشد زیادی کرده است.

به گفته پرفسور الینور سیمز، استاد تاریخ هنر اسلامی دانشگاه های مینه سوتا و پنسیلوانیا، محمود فرشچیان با حفظ ریشه های سنتی نقاشی ایران زمین، جنبه هایی مانند توازن و پیوند با ادبیات را که زیر بنای نگارگری است در هم آمیخته است.

كوئيچيرو ماتسورا، مدير كل يونسكو، هم در باره او مى گويد: "فرايند دگرديسى جالبى كه محمود فرشچيان در تركيب بندى و تكامل هنر خويش به كار مى گيرد تنها با حدس و گمان دريافتنى است."

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.