Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
تسلیت با گل های دائمی

لاله تبریزی

مسیر پیاده روی منتهی به در ورودی، جائی که سوکواران شرکت کننده در ختم از آنجا داخل می شدند، از هر دو طرف، ردیف و پشت سرهم، از تاج گل های مصنوعی عجیب وغریب، با رنگ های تند وغیرعادی پوشیده شده بود. انگار برای رسیدن به مسجد باید از یک تونل گل مصنوعی رد می شدیم.

وسط هر تاج گل که در اینجا تابلو خوانده می شد، یک صفحه کاغذ سفید چسبانده بودند که روی آن درشت و خوانا، نام اهدا کننده نوشته شده بود. البته بسته به اهمیت متوفا می شد درآن نام بزرگان و پزشکان و اعیان شهر اصفهان را دید و یا صرفا  اقوام و دوستان متوفا.

در ضمن این صفحه کاغذ حاکی از ان هم بود که مخارج  یک تاج گل طبیعی و گران قیمت، صرف ایتام شهر شده و این تابلو نمایندۀ سخاوت اهدا کنندۀ خیّر آن به مناسبت فوت کسی است که مجلس ختمش در مسجد برقرار است.

قبلا هم گاهی مقابل ورودی مساجد تهران، تک و توک مشابه این تابلوها را دیده بودم که با همۀ زشتی، دربرابر تاج گل های طبیعی وگران قیمت و زیبا قد علم کرده ومعرف نوعی فکر و روش زندگی بودند، ولی راستش زیاد به آن توجه نکرده بودم.

این بار در اصفهان تعداد آنها چیزی نبود که کسی بتواند میان شلوغی و ازدحام و گرفتاری های روزمره فراموششان کند. تاج گل های تابلو مانند، ذهن هر بیننده را، هر چند بی توجه و سر به هوا،  به طرف خود می کشید و این پرسش را مطرح می کرد که اگر تمام این گل ها طبیعی بود، بعد از اتمام ختم، چه سرنوشتی پیدا می کرد؟

از جمله: صاحب عزا چه اندازه دردسر داشت  تا وسط آن همه گرفتاری، ترتیب حمل آنها را به خانه بدهد؟ تازه کجا وچطور نگهداری کند؟ و بعد از پلاسیدن وگندیدن، چطور از شر زبالۀ تولید شدة و تیر و تخته آن خلاص شود؟

درپایان ختم، خدا حافظی های دم مسجد مطابق معمول طول کشید تا اقوام و دوستانی که سال ها همدیگر را ندیده بودند، چاق سلامتی کنند و به هم تسلیت بگویند. در نتیجه، فرصتی بود تا بدانم تاج گل های عجیب چه سرنوشتی پیدا می کنند.

تا به خود بیایم یک باربر، با یک گاری دستی از راه رسید وآرام آرام ، شروع به جمع آوری تاج گلها کرد، بدون این  که صاحب عزا کوچک ترین دردسر یا دخالتی داشته باشد، یا مخارجی بر کسی تحمیل شود. سوکواران هنوز متفرق نشده بودند که تابلوها هم رفته بودند.

تابلوها همانطور که بی سر و صدا وبی دردسر پدیدار شده بودند، ناپدید شدند و به مؤسسۀ خیریه  برگشتند تا بار دیگر و با اسمی دیگر، به مجلس عزای دیگری بروند. درواقع پول پرداخت شده، فقط بابت یک ورق کاغذ با نام خریدار آن بود.

به خانه برگشته بودیم، تمام ذهنم پر از آن تاج گل ها، تعداد شان و افتخاری بود که نصیب شخص از دست رفته و بازماندگانش شده بود. طاقت نیاوردم ، پرسیدم، این ها چه بود؟ این فکر از کجا پیدا شده؟ چرا؟

جواب ها حکایت از تاریخچه و افرادی داشت که این کار را راه انداخته بودند و به این وسیله مخارج نگهداری ایتام شهر را فراهم می کردند و جالب تر از آن بحث هائی بود که دربارۀ مردم اصفهان، طرز فکرشان و کارهائی که به صورت گروهی یا انفرادی انجام می دهند، در گرفت.

مثلا خانمی می گفت یکی ازآشناهایش، کارگر می گیرد و دستمزد تمام و کمال می پردازد، تا توالت های عمومی شهر را تمیز نگه دارند!

آن روز از این حکایت ها  زیاد شنیدم و دانستم، اصفهان با عشق و علاقه و با  فکر و ابتکار و اراده ساکنانش این طور زیبا و دیدنی شده است.

اخیرا،از ضلع شمالی پل کریمخان رد می شدم که مشابه آن گل ها را توی پیاده رو دیدم. معلوم شد اصفهانی ها ابتکار خود را تا سطح تهران گسترش داده اند. چه کار پسندیده ای. پیاده شدم و عکس گرفتم. آیا در تهران هم کم کم این فکر دارد رواج پیدا می کند؟


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/09/15
كار بسيار خوب و پسنديده اي است ، استفاده از گلهاي هميشه بهار و ماندگار براي عرض تسليت به بازماندگان متوفي . البته اين مؤسسه از سال 1349 تاسيس شده است و بيشتر مردم آنرا ميشناسند و از اين كار خير در كمك به ايتام نيازمند استقبال ميكنند. فكر كنم مددكاري امام زمان(عج) يك مؤسسه كاملا مردمي و خصوصي است كه كمكهايي را كه از اين طريق و طرق ديگر جذب ميكند صرف امور زندگي روزمره ايتام ميكند. اميدوارم در اين كار موفق باشند
- یک کاربر، 2008/12/29
من که الان-36-37 سالمه تا یاد دارم از بچگی این تاج گلهای پلاستیکی مرسوم بوده البته ورژن قبلی اون هم تابلوهای مخصوصی بود که صفحه وسطش عوض می شد اونروزها از 500 تومن شروع می شد به بالا الان را دیگه نمی دونم چون ده سالی هست ایران نیستم....در ضمن سالها قبل از انقلاب دارایتام بود که بعدها کمیته امداد رقیبش شد این دارالیتام وظیفه رسیدگی به ایتام را بر عهده داره و بانی و سرپرست هم برای بچه ها قبول میکنه مثلا با ماهی ده-بیست هزار تومن...

هنر اینه که یکی این کار را برای مجالس عروسی مد کنه و بعد از اون هم یکی بتونه غذاهای دست نخورده عروسیها را آبرومندانه مدیریت کنه که اسراف نشه و تو سطل آشغال نره....واقعا درد آوره وقتی ببینيد ظرفهای ژله و کیک و ...دست نخورده آخر مجلس به خاطر های کلاسی مجلس درجا میره تو سطل آشغال... پیشاپیش ارادت خود را نسبت به بانی و طراح چنین طرحی اعلام می دارد...
- javaane esfahani، 2008/12/25
kheili jalebe ke ma melat bejaye fekre poshte kar,be fekre inim ke male esfahane ya male tabrize ya jaye dige,nemidoonam key az inhame marzaee ke benemoone rahat mishim,mishim iran,omidvaram omram berese,
- یک کاربر، 2008/11/08
کار زیبا و خداپسندانه، و البته جهت اطلاع همه عرض کنم که مبتکر این کار در تبریز هستن و سالیان سال در تبریز این کار بدون هیچ گونه تبلیغی انجام می شود و این موضوع کاملآ جا افتاده است و کسی برای مجلس ترحیم گل نمی گیردو فقط برای مراسم سر قبر گل گرفته می شود.
- یک کاربر، 2008/11/05
این طرح علاوه بر اصفهان در تهران هم وجود داره والبته باید اضافه کرد که بیش از 10 سالی هست این کار انجام میشه.
- Mohammad، 2008/11/04
ba salam
iyn jadid nist va hodode 35 sal dar Esfahan ghedmat darad ,va jaye taajob ast ke akhbar cheghadr dir be goosh miresad.
- مسعود، 2008/11/04
آفرین بر بنیانگذارش و آفرین بر اصفهانی ها و ... همه مردم نیکوکار ایران !
و همچنین شما که مردم را آگاه می سازید.
- یک کاربر، 2008/11/03
تبريک !يک ماه از زمان جلو زديد !افسوس که اهل فرستادن گل، آن هم «گل کاغذي» نيستم.
- یک کاربر، 2008/11/03
ba salam. shoma ke familetan TABRIZI ast bedanid ke in kare pasandideh avalin bar az TABRIZ shoroo shood. ba tashakor.
- کاوه، 2008/11/02
طرح جالبیه ، البته فکر میکنم چند سالی هست که این روش در شهرهای مختلف اجرا میشود، من اولین بار در یک مراسم عزاداری در اردبیل با این موضوع مواجه شدم(2 سال پیش)
- یک کاربر، 2008/11/02
اصفهاني اند ديگر !
- یک کاربر، 2008/11/02
این کار از حدود 10 یا 15 سال پیش در شهر تبریز توسط صندوق خیریه حمایت از مستمندان که خود قدمتی 50 ساله دارد آعلز شده است.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.