Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
سفر ارزان به "نصف جهان"

سفر ارزان به "نصف جهان"
فرن تقی زاده
 

هفتاد هزار تومان، تنها پولی است که در کمد اتاق مانده است. هفتاد هزارتومانی که نتیجه یک هفته  نشستن روی صندلی و چشم دوختن به مانيتور است تا کاری در خور و شایسته آماده شود.

بعد از دو ماه کار مداوم باید راهی یافت تا از دست خستگی ها و اضطراب ها خلاص شد.

روزنامه ها را که ورق می زنی، بخش تبلیغات آژانس های مسافرتی  با عکس هایی از سواحل نیلگون کشورهای اطراف ایران تو را  به سمت تلفن می کشاند تا با آنها تماس بگیری.

- الو آژانس؟
- بله، بفرمایین.

- ببخشید، تور یک هفته ای فرانسه قیمتش چنده؟

- والّا بلیت اش در حال حاضر نهصد و پنجاه و نه هزار تومنه، هزینه های هتل و غذا جداگانه حساب میشه، اگه بخواین.

قیمت "نهصد و پنجاه و نه هزار تومان" یا سرراست ترش "یک میلیون تومان" آنچنان هوش و حواس از آدم می برد که به هزینه های دیگر فکر نمی کند.

به سراغ ضمیمه یکی از روزنامه ها که مختص اين جور آگهی هاست می رویم. تورهای مختلف از دورترین نقاط جهان تا دم دست ترین شهرهای ایران را می شود در پانزده دقیقه پیدا کرد.

پول توى کمد هنوز هفتاد هزار تومان است و چیزی هم به آن اضافه نشده؛ حتی اگر جلوی آینه هم برود هنوز هفتاد هزار تومان است.

از سفرهای خارجی صرفه نظر می کنیم و به سراغ تورهای داخلی می رویم.  شهر های دورتر نسبت به تهران، با هواپیما و سه یا چهار روز اقامت چیزی حدود دویست هزار تومان خرج بر می دارد. مثلاٌ: بلیط هواپیما به شیراز؛ رفت و برگشت "شصت هزار تومان".

پول توى کمد هنوز هفتاد هزار تومان سر جایش محکم و استوار مانده است.

پس سفر با هواپیما هم فراموش. می ماند شهرهای نزدیک تر و وسایل نقلیه ارزان تر.

پایانه (ترمینال) اتوبوس های بین شهری در تهران گزینه خوبی است: ترمینال آرژانتین در شمال تهران؛ ترمینال غرب، ترمینال شرق و ترمینال جنوب که بنا به محل سکونت و مقصد، یکی از این چهار ترمینال انتخاب می شود.

برای راحتی کار، شرکت های مسافربری در ایران برای خودشان سایت اینترنتی دارند و  مسافرها بدون مراجعه می توانند بلیت اتوبوس را آنلاین خریداری و یا تلفنی تا یک ساعت قبل از حرکت اتوبوس بلیط شان را  رزرو کنند. هزینه بلیت اتوبوس "ولوو" از تهران به اصفهان پنج هزار تومان است. رفت وبرگشت ده هزار تومان.

دیدن "نصف جهان" با هفتاد هزار تومان گزینه خوبی است. دو روز هتل ارزان چهل هزار تومان؛ غذا ده هزار تومان؛ ده هزار تومان هم برای گردش در شهر و خرید بلیط مکان های دیدنی، موزه ها و هزینه  حمل ونقل درون شهری.

با هفتادهزار تومان توى کمد هم جور در می آید. پس انتخاب شد، سفر دو روزه به اصفهان.

همسفرهای خوب و داشتن برنامه ای برای گذراندن روزهایی خوش می تواند طول مدت سفر را کوتاه کند. تا جایی که بعد از ۶ ساعت راه بگویی: " چقدر زود  رسیدیم".

شاید اگر صادق هدایت الان در میان ما بود سفرنامه  تازه ای درباره اصفهان، "نصف جهان"، می نوشت و جریان های بین راه امروزی را با دوران جوانی اش مقایسه می کرد.

سفر به "نصف جهان" با چهارچرخی ارزان، تجربه ای است امروزی که شما هم می توانید  در آن سهیم شوید.

 Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- مصطفی بیاتی، 2008/09/01
خانم تقی زاده بهتر نبود برای تهیه این گزارش هم به خودتان به عنوان تهیه کننده بیشتر احترام می گذاشتید و هم به ما مخاطبان که باید با صرف وقت بسیار یک مدیای ضعیف ببینیم.
ازمدیران سایت در تعجبم که به انتخاب چنین سوژه ای "حتی" فکر کرده اند چه رسد به تولید و انتشار.
- یک کاربر، 2008/08/30
نفهميدم از اين گزارش منظور چي بود. بو گند توالت ها ي بين راه در ايران اطلاع جديدي بود يا نويسنده اشاره اي داشت به در آمد كمش از نوشتن اين مطالب و اين كه فقط ميتواند با اتوبوس به اصفهان برود . بسيار بي سر وته و بي محتوا بود.
- یک کاربر، 2008/08/28
یکی از بزرگترین مشکلات من در سفرهای داخل ایران دستشویی است. کثیف بودن و شلوغ بودن آن ها واقعا معضلی است. در واقع تنها جاده کشیدن به تنهایی کافی نیست. باید امکانات جنبی و رفاهی و امنیتی مسافران بین راهی هم در نظر گرفته شود
- شهیاد مقدادی، 2008/08/28
به نظر من شاید در این گزارش چیزهای بدیهی عنوان شده باشد. چیزهایی که در زندگی هر روزه با آن مواجه هستیم. چیزهای بدی که به خوبی به آن ها عادت کرده ایم. اما گزارشگر آن ها را دیده و ثبت و بیان کرده. بعد هم شما بر اساس چه میزان و ملاکی پیشرفت و پسرفت را تشخیص می دهید؟ چرا فکر می کنید گزارش ها همیشه باید از چیزهای عجیب و غریب بگویند. مثل داستان های الکی و پرآب و تاب فیلم های هالیوودی و بالیوودی. فیلم های بزرگان سینمایی هم چون ازو و برسون و کیارستمی از همین عادی های جلوی چشم ما می گویند که آن ها خوب دیده اند و ما نه.
- یک کاربر، 2008/08/28
دست مریزاد. من رو برد به 10 سال پیش. جاده کاشان تهران , اصفهان تهران, یادش بخیر.
- شهزبانو یکتا، 2008/08/27
متاسفم کار بسیار ضعیف و بی محتوایی بود. سایت شما به جای پیشرفت مشغول پس رفت است؟ مراقب باشید.
- مانا، 2008/08/27
خانم تقي زاده عنوان گزارش شما سفر ارزان قيمت به نصف جهان بود اما موضوع مدياي شما سفرنامه برگشت از اصفهان به تهران بود.
البته متاسفانه كار شما اطلاعات تازه اي به خواننده و بيننده نمي دهد.
- یک کاربر، 2008/08/26
البته من سال گذشته تمام افغانستان از هرات تا قندهار و کابل را با هفتاد هزار تومان در یک هفته طی طریق کردم خانم تقی زاده . گزارشتان خوب بود اما سفرتان پرهزینه بوده است.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.