در بین اقوام گوناگون ساکن ایران شاید گرجی های فریدن، در نزدیکی اصفهان، یکی از ناشناخته ترین آنها هستند. گرجی ها در زمان سلسله صفویه به اسارت گرفته شده و پس از انتقال به ایران در نواحی مرکزی کشور اسکان داده شدند.
براساس نوشته های مورخین و سیاحان آن زمان حدود دویست هزارگرجی اسیر با پای پیاده از گرجستان تا ناحیه اصفهان رانده شدند. بخشی از گرجی ها که ابتدا در شهر اصفهان، سپس در شهر تازه تاسیس نجف آباد ساکن بودند، بعد ها روانه نواحی غربی تر یعنی فریدن و فریدون شهر امروزی شدند.
به نظر می رسد که گرجی ها، نه همچون ارامنه که با حفظ دین خود بیشتر به حرفه های ساده پرداختند، بيشتر به امور نظامی علاقه مند بودند. برخی از آنها پس از پذیرش اسلام به شغل های بالای نظامی و حتی فرماندهی و حاکمیت استان های کشور رسیدند.
گفته می شود که در زمان صفویه بیش از چهل حاکم گرجی الاصل وجود داشته است. سهیم بودن گرجی ها در قدرت تا زمان افشاریه و زندیه و حتی تا دوره قاجاریه ادامه داشته است. به نظر می رسد که گرجی های اولیه هویت خود را بیشتر در شراکت در قدرت سیاسی با صفویان ترک تبار یافتند.
ظاهرا با شکستی که گرجی های سرکش از لشکر کریم خان زند خوردند، موقعیت اجتماعی سیاسی خود را ازدست داده و از آن پس در روستاهای اطراف فریدون شهر امروزی به کارهای ساده کشاورزی و دامداری مشغول شدند.
کوه سیخه یا سیخک که بین فریدون شهر وروستای چغیورت، یکی از روستاهای مهم گرجی نشین امروز ایران، واقع شده، محل تار ومار کردن گرجی ها توسط لشکر کریم خان زند است. این محل برای گرجیان امروز از یک سو نماد مقاومت و سرکشی نیاکانشان و از سوی دیگر نماد جبر و زورگوئی امرای ایرانی است.
شناخته شده ترین گرجی ساکن ایران الله وردی خان است. وی که از خاندان اوندیلادزه، از ثروتمندان و زمین داران آن زمان بود در جوانی دربرابر سی سکه طلا به فروش رسید و بعد از اینکه چندین بار در معرض خرید و فروش واقع شد به دربار شاه طهماسب صفوی راه یافت.
الله وردی خان نه تنها بعنوان جنگجو و فرمانده نظامی شناخته شده، بلکه خدمات فرهنگی و عمرانی او نیز با تاریخ ایران رقم خورده است. پل مشهور سی و سه پل در اصفهان که یکی از شاهکارهای معماری ایران است به دستور و با هزینه وی ساخته شد.
گرجی های امروز فریدن و فریدون شهر عمدتا در هفت روستا پراکنده اند که تعداد آنها هر روزبه دلیل مهاجرت به شهرها کمتر می شود. شهرک یزدان شهر در حاشیه شهر نجف آباد نیزازمناطق مهم گرجی نشین امروز محسوب می شود.
علاوه بر آن گرجی ها در شهرهای دیگر ایران بخصوص اصفهان و تهران بطور پراکنده زندگی می کنند و برخی از آنان از تحصیل کردگان و متخصصین برجسته هستند. گفته می شود که تعداد با سوادان و تحصیل کردگان گرجی به نسبت جمعیت آنها بسیار بالاست.
از فرهنگ قدیم گرجی ها امروز تنها زبان آنهاست که هویت قومی آنان را مشخص می سازد. نوعی سقف خانه و نوعی فرش که در ناحیه فریدون شهر و بخصوص در چغیورت به طرح گرجی معروفند، امروز دیگر به ندرت ساخته و بافته می شوند.
کوشش برای آموزش زبان و الفبای نیاکان که با زبان و خط گرجی متداول در فریدن متفاوت است نیزدر این روزها طرفدارانی دارد. در فریدون شهر مغازه هایی یافت می شوند که تابلو آنها به دو خط فارسی و گرجی نوشته شده است.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی ارتباط اقتصادی و اجتماعی بین گرجی های ایران و کشورگرجستان افزایش یافته است.
دو گزارش مصور اين صفحه در بازدید از فریدون شهر و روستاهای گرجی نشین چغیورت و داشکسن و در گفتگوبا باشندگان آنها تهیه شده است.
گزارش اول نگاهی است گذرا به اسکان گرجی ها در ایران، پیدایش روستای چغیورت و وضع امروزین آن.
دومین گزارش در باره دو جوان ورزشکار گرجی است که به یاد نیاکان اسیر خود از زادگاهشان داشکسن تا تفلیس پایتخت گرجستان را پیاده طی کرده اند.
بدون اطلاعات و یاری سعید مولیانی، پژوهشگر گرجی تبار تهیه این گزارش ها امکان پذیر نبود.
کیفیت نامطلوب بعضى از تصاوير به دلیل کهنگی آنهاست.
به امید سربلندی و شادی تمام گرجی ها.
من پدرم ترک و مادرم گرج (روستای داشکسن فریدن) هستن
مادرم زن بسیار زیبا و توانمند و مهربانی هستن
من به گرج بودن مادرم افتخار میکنم و خوشحالم ازین بابت
من اصالتاَ میاندشتی هستم
زنده باد ...(میاندشت)
جد من از روستای عباس آباد سمنانه.چند وقت پیش که به اونجا رفتم متوجه شدم که عده ای گرجی صحبت میکن. میگفتن زمان شاه عباس نه خانواده گرجی به اینجا اومدن و موندگار شدن .حالا من نمیدونم من هم ریشه گرجی دارم یا نه. در هر صورت اگه کسی راجع به گرجی های عباس آباد سمنان اطلاعات بیشتری داره لطفا بگه.
و تمامی اقوام قابل احترام هستن تا جایی که انسانیتشون رو زیر پا له نکنن.
گرجستان:
مردم گرجستان گرجیان ایران رو می پذیرن (بهتره بگم می پرستن) ولی دولت گرجستان گرجیان ایران رو نمی پذیره (به گرجیان ایران تابعیت گرجستانو نمیده)
ایران:
دولت ایران گرجیان ایران رو پذیرفته (تابعیت ایرانو دارن) ولی مردم ایران گرجیان ایران رو نمی پذیرند (مردم ایران گرجیان ایران رو بیگانه می دونند، گرچه در عین حال گرجستان رو جزو اموال شخصی و ارثیه پدریشون می دونند که توسط پادشاهانشون بر باد رفته)
نظرشونو نوشتن......یه جوری از ایران حرف میزنید که انگار کشور خیلی مرفه هست ...و اینکه گفتید فکر نکنید جای دیگه حلوا پخش می کنن ..یعنی بیکاری و ضعف اقتصادی تو ایران بیداد نمی کنه! بهتره رو حرفاتون فکر کنید...حالا مثلا تو ایران حلوا پخش می کنن که اینقدر از گرجستان بد گفتید...
گرجی ها رو شاهای ایرانی آوردن ایران چون بهشون احتیاج داشتن...ولی متاسفانه قدر گرجی ها دونسته نشده.
در باره سخنان دوستانی که گرجستان رو کشورشون می دونند باید بگم شما گرجی هستید ولی گرجستانی نیستید.در کشور گرجستان روس و ارمنی و ترک هم زندگی می کنند که از شما گرجستانی ترند ولی گرجی نیستند. برای دوستانی هم که لحظه شماری می کنند به این کشور برند و زندگی کنند باید بگویم یکی از فقیرترین کشورهای منطقه است و بیکاری و ضعف اقتصادیش باعث شده هزاران نفر گرجی از آن کشور مهاجرت کنند. حتی برای یافتن کار به ترکیه هم می روند. جمعیت شهرهای این کشور نیز روز به روز کم می شود و یکی از دلایلی که دوست دارد به هر نحوی به دیگر گرجی های جهان پاسپورت بدهد همین کاهش جمعیتش است. پس قدر کشورتون یعنی ایران رو بدونید و فکر نکنید جای دیگر حلوا پخش می کنند.
عشق است گرجی
1- مشکلاتی که افراد دوزبانه دارند که در تکلم به زبان فارسی دچار لهجه می شوند که مشکلاتی به همراه دارد.
2- مشکلات فرهنگی. مشکلات فرهنگی در فریدونشهر بسیار است که ریشه آن را می توان محیط کوچک، فقر، حسادت در پیشرفت دیگران، محیط بسته، کوته فکری و تجسس در امور دیگران و کینه جویی، مشکلات روحی و روانی، وعیب جویی از دیگران جستجو کرد که افرادی که دچار اینگونه مسایل می شوند سعی می کنند از زبان مادری گرجی خود انتقام بگبرند و به کودکان خود فارسی آموزش می دهند.
زبان گرجی که اجداد آن ها 400 سال حفظ کرده اند اکنون توسط نسل جدید بیگانه پرست رو به زوال است . عده ای به نام افراد به اصطلاح حزبی با زبان گرجی مخالف هستند و با کتاب هایی که زبان گرجی آموزش می دهد مخالف و ضد می باشند البته دلیل و منطق قابل قبولی ندارند شاید علت آن بهانه هایی باشد که یک عده مردم که تعصبات کورکورانه گرجی دارند، باشد. یک علت هم این است که عده ای نمی خواهند نامی از گرجستان در فریدونشهر بر سر زبان ها باشد و زبان گرجی را با سیاست زدگی آمیخته می کنند. سال 1383 که رییس جمهور گرجستان سفری به فریدونشهر داشت یک سفر فرهنگی بود ولی دست اندرکاران مراسم آن را با سیاست آمیخته نمودند و عبارت های مرگ بر اسراییل و مرگ بر آمریکا به زبان گرجی بر سر دیوارهای انجام سخنرانی سااکاشویلی نمایان بود. نمی دانیم آیا مردم ایران گرجیان را صهیونیست می شناسند یا طرفدار آمریکا. فکر نمی کنیم اینگونه باشد.
باید هوشیار بود
موفقیت بیشتر مهاجران نسبت به بومی ها، یک امر تجربه شده در اکثر نقاط دنیاست. و یکی از مهم ترین رمز های موفقیت مهاجران اینه که: 1-خودشان هستند 2-مثل پدرانشان فکر و عمل می کنند 3- ولی به زبان محل مورد مهاجرت صحبت می کنند.
اما متاسفانه گرجی ها دقیقا عکس این عمل را انجام داده اند، و به جای این که:
1- گرجی باشند
2-گرجی فکر و عمل کنند
3- و فارسی صحبت کنند،
1- ایرانی هستند (با اقوام مختلف ایرانی ازدواج کرده اند)
2- ایرانی فکر و عمل می کنند (مثل همه ایرانی ها اهل تعارف و ... شده اند)
3- اما گرجی حرف می زنند.
و این عبارتی که در گزارش نوشته شده: «گرجی ها، نه همچون ارامنه» بر خلاف گمان عده ای واقعا درسته و گرجی ها مثل ارامنه عمل نکردند.
ارامنه 1- ارمنی هستند (با غیر ارمنی ازدواج نکرده اند) 2- ارمنی فکر و عمل می کنند (اعتقادات و اخلاقیات آنها تغییر نکرده است) 3- فارسی حرف می زنند (در عین حال که زبان خود را نیز حفظ کرده اند)
و این رمز موفقیت مهاجران موفق ارمنی و دیگر مهاجران موفق در سراسر دنیاست.
گرجی ها وارامنه باهم به ایران مهاجرت کردن بخاطر وعده ها ودروغ های شاه عباس آنها را به اسیری نیاورده اند. لطفا مطالعه کنید
از هموطنان گُرجی تبارم و بخصوص آنهائیکه با تاریخ آشنا هستند تمنا دارم که توضیحی مرقوم کرده و صِحّت یا سقم این مطلب را به اطلاع این جانب برسانند۰ با تشکر فراوان
ما گرجی ها همگی با هم به تاریخ وطن مفتخر خود افتخار می کنیم و این 400 سال تبعید در این سرزمین چیزی از هویت ما را تغییر نمی دهد ما تا ابد فقط گرجی هستیم و هیچ پسوندی را نمی پذیریم.
و اما در خصوص اینکه گرجستان آباد ترین کشور دنیا نیست باید بگم که ریشه در اعمال پادشاهان ایران داره.
درود بر تمام گرجی ها و درود بر گرجستان.
درسته که گرجستان را نمی توان با ایران مقایسه کرد چون هیچ وجه تشابهی با هم ندارند.
یک سری از گرجی ها به گرجستان بازگشتند تا اوضاع را بررسی کنند و در صورت مساعد بودن بازگردند
که متاسفانه به دلیل اختلاف دینی «گرجی های تازه مسلمان شده ایران» و «گرجی های از میلاد عیسی ع مسیحی گرجستان» که حتی یک سری از اسلامی که به زور شمشیر صفویان بر آنها تحمیل شده بود گذشتند و همانجا ساکن شدند.
ولی خوشبختانه در قرن اخیر به علت:
1- گسشترش ارتباطات
2- پایان جنگ های جهانی
3- حل شدن اختلافات دینی
و ...
بازگشت گرجی های ایران به وطن پیشرفت و گسترش وسیع و سریعی دارد.
اول این که چرا جنایات آغامحمد خان قاجار را به حساب مردم ایران می گذارید؟
دوم چرا به کشتار مردم تفلیس توسط آغا محمدخان اشاره می کنید ولی هیچ اشاره ای به کشتار مردم بی گناه کرمان توسط وی نمی کنید؟ (چون کرمانی ها گرجی نیستند؟ یعنی خون گرجی ها رنگین تر از خون کرمانی هاست؟ مگه انسان انسان نیست؟)
سوم اگر درست تحقیق کنید می بینید که مردم ایران از آغامحمدخان متنفرند و کتاب های زیادی در تقبیح وی در ایران چاپ شده و از او به عنوان چهره حیله گر تاریخ یاد می شود.
چهارم اگر مدام بخواهید در برخورد با ایرانی ها از آغامحمدخان یاد کنید پس باید بپذیرید که ایرانی ها هم از شما با نام جوزف جوگاشویلی (استالین) یاد و قضاوت کنند.
در پایان می خواهم اضافه کنم که مدتی در تفلیس بودم مردم خوب و مهمان نوازی هستند ولی متاسفانه دیدگاه بسیار دگمی نه فقط در مورد ایرانی ها بلکه در مورد ارمنی ها روسها و غیره... دارند! درصورتی که باید حساب مردم و ملت ها را از دولتمردانشان جدا کرد. انسان انسان است و طبیعتا این حق گرجی هاست که زبان دین و فرهنگ خود را حفظ کنند ولی فراموش نکنند که در حفظ فرهنگ و هویت خودشان نفرت از اقوام دیگر را نگنجانند... در هر صورت ایران زادگاه همه ی ماست و ما ایرانی ها هموطنان گرجی تبارمان را نه تنها بیگانه نمی دانیم بلکه به فرهنگ و اداب و رسومشان احترام می گذاریم و علاقه مند هستیم.
با احترام
ما ساکن ایرانیم و نسبت به مردم ایران هم موظف به نشان دادن فرهنگ نابمان هستیم. بیایید هویت خودمان را حفظ کنیم، متحد باشیم، ولی به ایران و مردمش و دینش احترام بگذاریم. خلاصه این حس ناسیونالیستی را کنار بگذاریم.
افتخار میکنیم که از این قوم باعظمت هستیم
من هم یک ქართულ از فریدونشهرم...
گرجی ها خیلی خوبن
دم همه گرجی ها گرم دوستون دارم بدجور
سوالي داشتم و ان اينكه ايا در مورد گرجي هايی كه به قزوين كوچانده شدند، ميتوان اطلاعاتی بدست آورد؟
ye tahghighe kuchik ke dar movrede sumeriha bokonid matlab dastetun miad
من یک گرجی ایرانی و یک ایرانی گرجی هستم که خوشبختانه زبان مادری خود را حفظ کرده ام .امیدوارم امانتدار خوبی باشم.
درود می فرستم بر گرجیان ایران زمین بخصوص گرجیان شمال و فارس که در مطالب انها عشق به اصالت گرجیشان موج می زند.
با تشکر
http://gorjimahalleh.blogfa.com
www.irankartil.blogfa.com
درود بر تمامی عزیزانی که برای حفظ زبان و فرهنگ گرجیان مقیم ایران تلاش می کنند.همچنین خدمت دوست عزیزی که درباره شرایط گرجیان مقیم ایران (نگرانی افراد از صحبت فرزاندانش به گرجی و سفر گرجی ها به سوریه!) گلایه نمودند برسانم که نمی توان با یک یا دو مثال و چند نفر درباره همه گرجیها یک قضاوت سطحی و کلی کرد. بهتر است به اطلاع برسانم که مثالهای متعدد موفقیت افراد گرجی در داخل و خارج کشور وجود دارد که می بایست به آنها نیز توجه کرد و برای همه گرجیان ایران زمین آرزوی سربلندی نمود.
خاندان مادریم همه گرجی زبان بوده و از اصلیت بوین میان دشتی میباشند. من راستش هیچ وقت نتونستم زبان گرجی رو یاد بگیرم ولی به هر حال موضوعات مربوط به گرجی ها رو پیگیری میکنم . من یه زمانی فیلم تاریخی رو دیدم که توسط روسها در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران در مورد کوچ اجباری گرجیها ساخته شده بود . امید وارم بتونم این سند تاریخی رو پیدا کنم و در اختیار شما بذارم . امید وارم این سایت رو هم تبدیل به یک فروم کنید تا بشه ازش بیشتر استفاده کرد . میتونید روی کمک فنی من حساب کنید
با تشکر
ارجمندی
بسیار سپاسگزارم از این مقاله و امیدوارم موفق باشید.
من یکی از گرجیان ایران زمین هستم. من به نمایندگی از تمام قوم شریف گرجی در ایران اعلام می کنم که ما افتخار می کنیم که مسلمان هستیم و در کشوری زندگی می کنیم که برای اقلیت ها آزادی وجود دارد.
قوم گرجی بر خلاف سایر اقلیت ها به محض ورود به ایران دین مقدس اسلام را پذیرفت و آن را حفظ کرد .
ما تا ابد زبان و فرهنگ خود را حفظ خواهیم کرد و به لطف خدا سعی می کنیم خود را به تمام ایران بشناسانیم. گرجی همیشه گرجی می ماند و به زبان و فرهنگ خود افتخار می کند.
از بودن گرجي هايي در اصفهان مطلع بودم اما عزيزان گرجي هاي گرجي محله بهشهر رو فراموش نكنيد . آنها هم با شما ها هستند . موفق باشيد دوستان عزيز .
روستاهای گرجی نشین که زبان گرجی را فراموش کرده اند:
گرجی محله:سدن رستاق کرد کوی-آمل-قره طقان بهشهر
گرجی کلا: اسپیور و شوراب ساری
گرجی سرا:لنگا تنکابن
گرجی خیل:پل سفید سواد کوه
گرجی آباد:بابل
عباس آباد شاهرود
و...
کریمخان هم با گرجی ها دشمن نبود بفکر تمامیت ارضی خودش بود.آنزمان فدرال سیستم درکار نبود.
در ضمن در 200 سال اخیر کدامین ایرانی گرجی رو غیر ایرانی بحساب آوردن؟
منتظر گزارشهاي بيشتر شما از گرجيان و شهر فريدونشهر هستم.
در ضمن طبق اسنادی که من خودم در کلیسای وانک اصفهان دیدم شاهان صفوی وکریمخان و... از ارامنه حمایت هم می کردن و اصلا اونها رو به خاطر مسیحی بودن ازار نمی دادن حالا چرا در مورد گرجی ها فرق کرده قضیه؟!
استقلال حق هر قومی است و انشاالله ایران ما هم روزری فدرالی اداره بشه ولی حالا چرا توی قرن بیست و یکم گرجیها نمی ذارن اوسیتیا مستقل باشه؟
این قسمت در زمان قاجار و با عهد نامه گلستان از ایران جدا شد. در ضمن اون سنگ حجاری شده در فیلم مربوط به ابتدای دوران داریوش هخامنشی است که شورشیان رو سرکوب کرده.
قربان شما
علیرضا عباسی، دانشگاه مریلند، آمریکا
جديدآنلاين: آقاى عباسى عزيز،
نشانى ايميل شما براى آقاى عطار ارسال شد تا با شما تماس بگيرند.
هر چه بیشتر و بهتر به ماهیت فراقومیتی ایران فکر کنیم و با ریزه اطلاعات بسیار مهمی از این دست آشنا بشویم درک بهتری از تعامل با هموطنان مان خواهیم داشت. زیبایی ایران همیشه درهمین گونه گونی اقوام بوده است. کودکی من در تهران پراست از آواهای زیبای همسایگان ارمنی و همشهری های کلیمی و کرد و ترک و زرتشتی و همگی هموطن و ایرانی. چه اهمیت دارد که هرکدام از چه زمان به این خاک پیوند خورده ایم، مهم این است که بدانیم که همگی همراه و هم پیمانیم در سرنوشتمان و باید که بسازیم پیرامون مان برای خودمان و فرزندانمان. و باز البته که بسیار مهم است که تاریخمان را بدانیم و چه بهتر که از زبان خودمان تا بیگانه.