Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
همگام با ابن‌بطوطه

سلمان مجد

ابن‌بطوطه،  جهانگرد مراکشی ( ۷۰۳- ۷۷۹ قمری)  سفرهای خود را به  مصر و شام و حجاز و عراق و ایران و هند و چین و کشورهای دیگر در سال ۷۲۵ هجری شروع کرده و بیش از ۲۵ سال از زندگی‌اش را صرف گشت و گذار و جهانگردی می‌کند.

سفرهای ابن‌بطوطه بسیار مشابه سفرهای جهانگرد اروپایی مارکوپولو بود که در چند دهه پیش از وی انجام گرفته بود. ابن‌بطوطه درست چند سال پس از مرگ مارکوپولو سفرهایش را شروع می‌کند و ما حصل این سفرها را در سفرنامه خود به نام تحفة النظار فیغرائب الأمصار و عجائب الأسفار (هدیۀ بینندگان از شهرهای شگفت و سفرهای شگرف) براساس مشاهداتش املا کرد. در این کتاب از موقعیت جغرافیایی کشورهای آن زمان وهمچنین از آداب و رسوم ملل مختلف و آثار باستانی آنها سخن به میان آمده است.

اما بهره‌گیری از نام بزرگان پیشین، هم برای ارج نهادن به آنها و هم برای بازاریابی و جذب مشتری، باعث ساختن یکی از بزرگترین مراکز تجاری دبی شده است. این مرکز تجاری که نام ابن‌بطوطه را به شیوه‌ای نوین در معرض چشم جهانیان قرارداده، در فاصله‌ای نه چندان دور از دبی در کنار بزرگراه شیخ زاید است و نام ابن‌بطوطه، این جهانگرد عرب، برآن نهاده شده ‌است.

طراحی چشمگیر این مرکز تجاری، آمیختگی سنت و نوگرایی را به نحو احسن مجسم می‌کند. سازندۀ این مرکز تجاری، شرکتی است به نام نخیل که یکی از بزرگترین شرکت‌ها در زمینۀ املاک تجاری است.

با ورود به این مجموعه، متوجه می‌شوید که هر بخش نمایانگر فرهنگ و تمدن کشورهای کهنی است، چون اندلس، تونس، مصر، ایران باستان، هند و چین، و بیانگر معماری و بافت شهری آن زمان. این مناظر برای بازدید کننده‌ها، نگاه اجمالی با ارزشی را به گذشته فراهم می‌کند.

شاید با بازدید از این مکان، کمتر نیازی به خواندن کتاب سفرنامۀ ابن‌بطوطه در شما ایجاد شود؛ چرا که با معماری و نورپردازی آن، کتاب ابن‌بطوطه انگار در پیش چشمان شما هم مجسم و هم به‌روز شده است؛ تصاویری از گذشته که شما را غرق در خود کرده و نا خودآگاه به شش قرن پیش می‌برد. از آنجایی که بر سقف قسمت‌هایی از این بنا آسمانی نیلی نقش بسته شده، گذشت زمان را کمتر می‌توان حس کرد.

در دل این معماری سنتی، فروشگاه‌هایی مدرن جای داده شده و به گردشگران این فرصت را می‌دهد که در حین غذا خوردن در رستوران حاتم و نوشیدن قهوه در استارباکس و یا در حال خرید و گشت در فروشگاه‌هایی چون دِبـِنامز، پیرکاردن، تیمبرلند و یا در یکی از دویست و هفتاد و پنج فروشگاه و رستوران و سینمای این مجموعه، قسمت‌هایی از تاریخ را بیاموزند.

از آن جایی که طول این مرکز تجاری عظیم بیش از سه کیلومتراست، برای آن دسته از بازدید کننده‌ها که کمتر تمایل به پیاده‌روی دارند، وسیله‌های نقلیه‌ای در نظر گرفته شده، تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن همۀ بخش‌های شش‌گانۀ این مرکز تجاری بی‌نظیر را ببینند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- علی، 2010/08/24
با تشکر از گزارش جالب و دیدنی شما
خوش به حال ابن بطوطه
(: علی
- سلمان، 2009/10/26
با توجه به محدودیت زمانی که در این گزارش ها هست، و وسعت موضوع و تصاویر بسیار، متاسفانه امکان پرداختن به همه موارد نیست. در عین حال که با شما موافقم در این که بهتر از این هم می شد؛ و البته بخش نظرات برای همینه که به بالا بردن کیفیت کارهای جدیدآنلاین کمک کنه.
باسپاس از همه دوستانی که نظر دادید و همینطور آرش عزیز.
- Arash، 2009/10/25
Ba salam be Jadidonline va dooste azizeman salman. Gozareshe besiyar zibayi bood vali eshkalati ham dasht. Be nazare man information be andazeye kafi nabood va kheili mokhtasar bood. Baraye mesal dar morede Chin hich chizi nabood va fekr mikonam mishod ke behtar az in beshe.
Ba tashakkor
- Yahya، 2009/10/23
Cheghadr jaleb ke dar Dubai chenin farhanghaye mokhtalef dar ghalebhaye jazzab be bazdid konandegan moarefi mishavad. Afarin bar Jadidonline
- solmaz، 2009/10/23
karhaye besiyar zibayi az salman aziz dar jadidonline mibinim. Ba arezuye movafaghiyat ruz afzun.
- Roya، 2009/10/22
Che gozareshe jaleb va por mohtavayee...In gooneh gozareshat baes . Ahange ziba va akshaye ghashang ba gozaresh hamkhaniye monasebi dashtand ke be jazabiyate gozaresh ezafeh kardeh mersi.mishe ehsas koni khodet rafti oonja
- شاهد، 2009/10/22
بی سوادی به جدید هم سرایت کرده است.
باحال نه با هال
- یک چایبر، 2009/10/22
خیلی باهال بود. دست شما درد نکند :)
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.