Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
محال یا ممکن

سام حسینی

ماجرا از آخرین سه شنبۀ تیرماه شروع شد؛ رحیم نشئه روی تخت افتاده بود که تلفن زنگ خورد. گوشی را برداشت و لحظه‌ای بعد خشکش زد. ابراهیم، دوست سالیانش در حین تزریق مخدر فوت کرده بود.

روی تختش نشست، سرش را بین دستانش گرفت و به گل‌های قالی خیره شد. روزنامه را برداشت، شماره‌ای گرفت و گفت: مطب دکتر... می‌خواستم در مورد ترک اعتیاد شش هفت روزه بپرسم.

- چی مصرف می‌کنین؟
- هروئین
- باید بیاین مطب

رحیم دست به دامان برادرش رحمان شد. با خواهش و تمنا راضیش کرد. رحمان روز شنبه، ۲۹ تیرماه، ساعت پنج بعد از ظهر، وارد ساختمانی در خیابان یوسف‌آباد شد. سه طبقه بالا رفت. یک ربع روی صندلی چرم مشکی مطب نشست تا وارد مطب شد.

دکتر مردی ۵۰ ساله بود با موهای جو گندمی، از پشت میزش بلند شد، با رحمان دست داد و کنارش نشست و شروع به صحبت کرد: اعتیاد بیماریه. در مغز معتاد نوعی هورمون ترشح می‌شه که در آدم عادی ترشح نمی‌شه. اعتیاد دو نوع وابستگی ایجاد می‌کنه. روحی و جسمی. وابستگی جسمی از قبیل درد، بی خوابی و سردرد. اما وابستگی روحی دو سال طول می‌کشه و همراه بیماره.

- روش ترک اعتیاد شما چیه؟
- برادر شما چی مصرف می‌کنه؟
- هروئین
- روش ما خوراکیه. دارویی که تجویز می‌کنیم تالتروکسونه. به اضافه یکی دو تا داروی دیگه مث آنتی هیستامین تا عوارض ترک مث سرماخوردگی رو از بین ببره.
- طول درمان چقدره؟
- ۶ تا ۸ روز. بعد از اون بیمار به راحتی می‌تونه به کارای روزمره‌اش برسه و مشکلی نداره.
- هزینش چقدره؟
- بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومن.

رحمان از پزشک خداحافظی کرد، به منشی هشت هزار تومان حق مشاوره داد و از مطب بیرون آمد. روز بعد، در مراسم ختم ابراهیم، پدرش با آن چهرۀ شکسته که عمق درد و غمش را نشان می‌داد گفت: پسرم پرپر شد. نذار رحیم از دست بره.

و تکه کاغذی به رحمان داد که محل مرکز تخصصی طب سوزنی در خیابان انقلاب را نشان می‌داد.

بالای در چوبی قدیمی، تابلوی مستطیل آبی رنگی که درون آن نوشته بود "طب الرضا، مرکز تخصصی طب سوزنی" خود نمایی می‌کرد.کنار پله‌ها روی کاغذی نوشته شده بود: طب سوزنی بالا. داخل عده‌ای نشسته و چند نفر ایستاده مشغول گفت‌و‌گو بودند. کنار دو نفر ایستاد:

- شما برای چی اومدین اینجا؟
- آقامون رو آوردیم تا اعتیادش رو ترک کنه
- چند وقته طب سوزنی می‌کنه؟
- شیش ماه.
- جواب داده؟
- یه کم. مصرفش خیلی کم شده، اما باید مراقبش بود تا دوباره شروع نکنه.

رحمان وارد اتاق شد. مرد کهنسالی که با روپوش سفید روی صندلی لهستانی زرد رنگی نشسته بود بی درنگ شروع به پرسش کرد:

- مشکلتون چیه؟
- برادرم معتاده، می‌خواد ترک کنه
- چی مصرف می‌کنه؟
- هروئین
- تزریق می‌کنه
- نه
- ما برای برادرت یه دوره شیش ماهه طب سوزنی تنظیم می‌کنیم. اگه جواب نداد از گیاهان دارویی استفاده می‌کنیم.
- گیاهای دارویی که استفاده می‌کنین چی هست؟
- عصاره ۲۰۰ گیاه ترک اعتیاده که از هند وارد کردیم، به اضافه متادون که سالهاست برای ترک اعتیاد استفاده می‌شه

- آقای دکتر حتما نتیجه می‌ده؟
- امیدوارم که طب سوزنی جواب بده. اگر نشد از دارو استفاده می‌کنیم که صد در صد نتیجه می‌ده. در ضمن برای هر جلسه باید ۵هزار تومن به حساب... بانک ملی شعبه دانشگاه واریز کنین. فیش رو به خانم منشی بدین تا...

رحمان که از یافتن راهی برای درمان اعتیاد برادرش شاد بود با جعبه شیرینی وارد خانه شد اما کسی را نیافت. وقتی یادداشت روی تلویزیون را دید که در آن نوشته شده بود: "حال رحیم بد شد. بردیمش بیمارستان لقمان" وا رفت. کاخ رویاهایش ویران شد.

در بخش عفونی بیمارستان، همه تخت‌ها پر بود از معتادانی که در مصرف داروهای ترک اعتیاد افراط کرده بودند. با پزشک معالجش که در کلینیک ترک اعتیاد بیمارستان روزبه هم مشغول کار بود صحبت کرد: به موقع به بیمارستان رسید. خدا رحم کرد. چند وقته هروئین مصرف می‌کنه؟

- پنج سال
- تو این پنج سال تشویقش نکردین ترک کنه؟
- دو سه روز پیش یکی از دوستاش فوت کرد. از اون روز می‌خواد ترک کنه.
- خب. مهم اینه که خودش اراده کرده. در ضمن برای درمانش هم می‌تونیم از قرص‌های ۵۰ گرمی تالتروکسون و روان درمانی استفاده کنیم.

رحمان، صبح روز بعد وارد بیمارستان ... شد. اتاق دکتر ... متخصص مغز و اعصاب را در طبقه اول پیدا کرد. روی صندلی جلوی میز دکتر نشست. دکتر برایش از روش ترک اعتیاد بستری گفت: دو روش برای ترک اعتیاد وجود داره. سرپایی و بستری. ما به روش بستری بیماران رو درمان می‌کنیم.

- روش بستری چقدر طول می‌کشه؟
- بیمار می‌تونه طی هشت تا دوازده ساعت (روش سریع) یا شش ساعت (روش فوق سریع) درمان بشه. بیمار رو بیهوش می‌کنیم. هر بار مواد ضد اعتیاد رو بهش تزریق می‌کنیم همراه با مواد خواب‌آور. بعد از این که بیمار به هوش اومد فقط درد عضلانی و حالت سرما خوردگی داره که با تجویز داروهای سرماخوردگی از بین می‌ره.

وقتی از اتاق دکتر خارج شد و نفر بعد داخل، کنار یکی از همراهان فردی که داخل رفته بود نشست و پرسید:
- این آقا که تو رفت معتاده؟
- آره
- چند ساله؟
- سه سال.
- چی مصرف می‌کنه؟
- هروئین.
- چند وقته با این روش درمان می‌شه؟
- یک ساله.
- یعنی تو یک سال چند بار بیهوش شده؟
- خب معلومه.
- فایده داشته؟
- والله من به این نتیجه رسیدم این درد درمون نداره.

از بیمارستان خارج شد. همینطور که قدم می‌زد و حرف‌های پزشکان و مردم را سبک سنگین می‌کرد، ناگهان خود را مقابل مغازۀ دوستش دید. وارد شد. مشغول صحبت بودند که جواد، صاحب مغازه گفت: یوگا رو هم امتحان کن. می‌گن خیلی خوبه. تاثیر زیادی داره.

نزدیکای تجریش وارد ساختمان سفید رنگی شد. روی تابلوی اعلانات مرکز نوشته بود: اگر فرصت انجام تمرینات در خانه را ندارید ثبت نام نکنید.

در اتاقی بزرگ، مردان سفید پوش، کف اتاق روی ملافه‌های سفید رنگ دراز کشیده، چشم‌هایشان را بسته بودند و در خلسه، آرام و عمیق نفس می‌کشیدند. انگار خوابیده بودند.

داشت به آنها نگاه می‌کرد که مسئول مرکز یوگا به سراغش آمد: خوش اومدین. این مرکز برای ترک اعتیاد تشکیل شده. ما بیماران زیادی رو درمان کردیم. یادگیری این روش می‌تونه باعث افزایش کارایی بدن بشه. اصل آموزش یوگا بر این نکته استواره که کسی که در خوردن، خوابیدن، و... معتدل باشد، می‌تونه به وسیلۀ یوگا تمام دردهای مادی و معنوی خود را از بین ببره و درمان کنه.

- ببخشین می‌تونم با چند نفر از کسایی که درمان شدن حرف بزنم؟
- ما اجازه نداریم این افراد را معرفی کنیم اما به شما اطمینان می‌دم این روش صد در صد علمیه.

اندکی بعد، روی نیمکت پارک نشسته بود و مشغول تورق روزنامه بود که چشمش حرف‌های دکتر حسن عشایری، عصب شناس، را صید کرد: اعتیاد موضوعی حساس است. ما در این موضوع حساس بدون پژوهش، تحقیق و بررسی به فکر خدمات هستیم. معتاد به اندازه کافی ساده نگر و روز اندیش است و واقعیت را درک نمی‌کند.

وای به حال وقتی که محرک‌های ضد و نقیضی مثل طب سوزنی، ترک اعتیاد سریع و فوق سریع، یوگا، گیاه درمانی و... را دریافت کند. برای درمان اعتیاد، احتیاج به بررسی دقیق و انجام آزمایشات بسیار است. در ضمن هر مرکز ترک اعتیاد احتیاج به یک team work دارد که از مددکار، متخصص بیهوشی، متخصص قلب و عروق، عصب شناس و ... تشکیل شده است.

روز بعد، رحمان که از تمام پزشکان و متخصصین ترک اعتیاد ناامید شده بود خود را به طبقه سوم وزارت بهداشت رساند و با  پزشکی که موهای جو گندمی داشت و عینک پنسی به چشم زده بود صحبت کرد. از متخصصان و روش‌های آنها گله کرد و خواست تا راهنمایش باشد.

پزشک گفت: هر دکتری که پروانۀ طبابت داشته باشه می‌تونه با تجویز دارو اعتیاد رو درمان کنه. فقط روش‌ها متفاوته که اونم مورد تایید وزارتخونه هست.   

وقتی آسانسور در طبقه همکف ایستاد، رحمان هراسان و مستأصل از وزارتخانه بیرون رفت و از خود پرسید: مراکز ترک اعتیاد واقعیت اند یا دروغ ؟

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/11/14
مرو در پی هرچه دل خواهدت
که تمکین تن نور جان کاهدت (سعدی)
- Papillon، 2009/10/04
that was a compendious multimedia
thanks to Omid for such wonderful and also heartbeaking photos !


- یک کاربر، 2009/09/30
تبریک وسپاس برای مجموعه عکسهای کم نظیر
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.