Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
هم زیارت، هم سیاحت

علی فاضلی

برای آنها که می توانند، بهار و نوروز تنها وقت جشن گرفتن و دید و باز دید اقوام و استراحت در منزل نیست، بلکه فرصتی است برای سفر.  تو گویی که ایرانیان این سخن نیاکانشان را پاس می دارند که " بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی ".

تعطیلات دو هفته ای مدارس این امکان را به خانواده ها می دهد تا بتوانند شال و کلاه کرده، پس اندازها را جمع کنند و نقشه سفری بکشند و به راه بیفتند. دور شدن از شهر و خانه فرصتی است تا همگام با نو شدن طبیعت آدمی هم تازه شود.

مسافرت، مسافرت است، چه به بهانه دیدار از نقاط تاریخی باشد یا برای آب و هوای مطبوع بدون دود و یا رسیدن به مراد و زیارت، به قصد صیقل دل و  صفای روح. مشهد از شهرهایی است که هر سه ویژگی را دارد. این شهر پیش از این که "مشهد" یا "محل شهادت" نام گیرد، قریه ای به نام "سناباد" در دو کیلومتری شهر نوغان بوده که گویا آب و هوایی خوش و عمارتی عالی داشته است.

قاضی شمس الدین محمد بن بطوطه طنجی که سال ۷۳۴ هجری خراسان را سیاحت کرده، در کتاب تحفه النظار آورده است:

"از جام آمدیم به طوس. این شهر اعظم و اکبر بلاد خراسان و شهر عالم فاضل ابوحامد غزالی است و ابوحامد در همین بلد مدفون است و از این جا به شهر مشهد الرضا رفتم. این شهر نیز بزرگ و پر جمعیت است. میوه و آب آن بسیار و آبادی های زیاد در آن مشاهده می شود".

آرامگاه امام هشتم شیعیان، دهها نقطه تاریخی در داخل و خارج شهر و البته، تفرجگاه های باصفای اطراف و قریه های دست نخورده کوهستانی همه ساله سیل عظیمی از مسافران را به این شهر می کشانند.

جاده کمربندی صد متری اطراف شهر این امکان را به سیاحان می دهد، تا بتوانند به راحتی خودشان را به جاده هایی برسانند که منتهی به تفرجگاه ها و زیارت گاه های اطراف شهر است. در سطح شهر قیافه، گویش و پوشش متفاوت، خود گویای آن است که فرد مسافر است و غریب. مشهدی ها به تمامی مسافر ها "زایر اقا" می گویند.

این مسافران برای این شهر آبادانی و توسعه به ارمغان آورده اند و در واقع، می شود گفت که آنها موتورهای اقتصاد این شهر هستند. هزاران شغل، از فروش مهر و تسبیح و جانماز گرفته، تا هتل داری در مشهد تنها با حضور زایران و مسافران  رونق گرفته است.

در نزدیکی مشهد، دهها نقطه تاریخی و زیارتی و گردشگاه می توان یافت که بسیاری از زایران و مسافران و نیز خود اهالی مشهد برای گردش و تفریح به آن نقاط سر می زنند، تا گل های بهاری را ببینند یا در کنار سایه درختان به ترانه مرغان گوش کنند و  یا با صدای آب روان  آرام بگیرند. 

گزارش مصور این صفحه گردشی است در برخی تفرجگاه های نزدیک مشهد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/03/30
reportage jalebi bod ama hayf ke kotah bod! merci
- سلماز، 2009/03/30
با تشکر از مطلب شما درباره شهر ما. مشهدی ها معمولا به مسافران "زوار" می گویند که حالت جمع کلمه زایر می باشد.با تشکر.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.