Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نواهائى از كوه و دشت
شوكا صحرائى

تنوع اقوام در ایران،  مایه آفرینش  نغمه ها و آواهايی شده که در گوشه و کنار ایران شنیده می شود. این نغمه ها و آواها خود بیانگر شرايط زيست و فرهنگ مردم هر منطقه است و از همین رو می توان گفت که هر یک از نواحى این مرز و بوم موسيقى مخصوص به خود را دارد.

آوردن کردها از غرب به شرق ایران،  به موسيقى شمال خراسان جايگاه ويژه اى داده است و آن را با موسیقی کردی مرتبط ساخته است. این ارتباط را می توان در گوشه و کنار شمال خراسان از جلگه تا کوهپایه دید.  کوهپايه  داراى موسيقى توام با فرياد و به نسبت موسيقى مناطق جلگه اى قوى تر، رساتر و تندتر است.

"هه راى " نام يکى از معروف ترين آواهاى اين منطقه است . اين آواز فرياد کوهستان و بيانگر زندگى پرسوز و گداز وآوارگى مردم کرد است. جالب اين که بسيارى از آهنگ هايى که در اين منطقه زمانى براي سوگ اجرا مى شده اند رفته رفته با گذر زمان تغيير معنا داده و امروز از آنها به عنوان آواهايى براى شادى و پايکوبى استفاده مى شود مانند آهنگ "هاى هاى رشيد خان" که ابتدا براى سوگوارى بوده اما امروز به عنوان يک موسيقى شاد و براى رقصيدن نواخته مى شود.

این موسیقی دارای همان تنوع و عمق موسيقى کردی است واز نگاه  موسيقى شناسى بسیاربرجسته است. در همین زمینه می توان از موسيقى تنبور و موسيقى رايج در اورامان نام برد که نشان دهنده انواع بسيار کهن موسيقي کردى و ايرانى است. به خصوص که موسيقى اورامان از طبيعت و صداى پرندگان خوش آواز و صداى  آب چشمه و رودها متاثر شده است.

در سال هاى اخير گروه هاى موسيقى و خوانندگان بسيارى اساس فعاليت هاى خود را بر پايه شناساندن موسيقى نواحى ايران زمين بنا نهاده اند که از آن ميان مى توان به " گروه همنوازان عرفان" اشاره کرد.

آواهاى گروه همنوازان عرفان بر مبناى موسيقى نواحى ايران استوار است و بيشتر به موسيقى و ملودى هاى بختيارى ، قشقايى، کردستان، لرستان و خراسان پرداخته است.

اين گروه به سرپرستى حميد وجدانپاک و همکارى حسين کشفيان (سنتور)، محمد جابرى (دف) ، پيمان اسماعيلى (تنبک) ، نيما رحمتى (کمانچه) و سهيل احمدى (بمتار) از سال ١٣٧٥ شروع به فعاليت کرد .

حميد وجدانپاک در سال ١٣٤٩ در شهر کرمانشاه متولد شده و از همان سنين نوجوانى علاقه خود را به موسيقى سنتى و ايرانى نشان داد و ساز عرفانى "نى" را به عنوان ساز تخصصى خود انتخاب نمود. وى چند سالى به شکل خودآموز سبک هاى متعدد نى نوازى را فرا گرفت و سپس از محضر اساتيدى چون استاد کيانى نژاد و استاد عندليبى استفاده هاى شايانى برد.  وى پيرو همين فعاليت ها کنسرت هاى متعددى را در داخل و خارج از کشور اجرا کرد.

حميد وجدانپاک در چند اثر نيز نوازندگى نى را به عهده داشته از جمله  سرمه خيال، بغض عشق و سورى سورى. او تا کنون با خوانندگاني چون سيد جلال محمديان، حسام الدين سراج، عزيز شاهرخ ، سيد رضا عبدالحسينى، منوچهر طاهرزاده و عبدالرسول کارگشا همکارى داشته است.

بخشى از عکس هائى را که در گزارش تصويرى اين صفحه آمده نصرالله کسرائيان و ثريا درم بخش در اختيار من گذاشته اند. از هردو آنها سپاسگزارى مى کنم.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- پوران، 2012/01/14
استاد عزیز سلام. لطفا نظرتان را راجع به نوازندگی حسین کشفیان بیان کنید. بسیار ممنون می شوم.
- بهرام عباسيان شهريور، 2008/04/13
با تشكر از شما جنا ب آقاي حميد وجدانپاك بسيا ر جالب و زيبا بود .
- محمود گودرزی، 2008/02/17
به عنوان یک شاگرد کوچک استاد وجدانپاک از شما به خاطر توجه به موسیقی سنتی و پرداختن به فعالیت های استاد وجدانپاک سپاسگزارم.
- كشميري پرچم اذاد، 2008/02/14
خيلي جالب بود برنامه هاي حميدوجدانپاك هميشه زيبا وجالب بوده مخصوصا در خا نه كرما نشاه.
با تشكر از شما
سيد عباس كشميري, سردبير روزنامه با ختر و روزنامه كرمانشاه ومدير عامل خانه كرمانشاه در تهران پرچم اذاد
- یک کاربرفرهاد.ب.از كرماشاه، 2008/02/14
داش حميد دمت گرم.
- یک کاربرتعدادي از دوستان قديمي، 2008/02/14
با تشكراز شما عزيزان گزارش جالبي بود جذاب وديدني چرا جناب وجدانپاك در زادگاهش كرمانشاه كنسرت نمي گذارند ما همگي مشتاقيم اجراي موسيقي محلي و يا دف وني ما اجراهاي ايشان را از شبكه انديشه ديديم وخواهان اجراي ايشان دركرمانشاه هستيم با تشكر
- رفعت گرامی، 2008/02/13
خیلی زیبا و دیدنی
ممنون خسته نباشید
- مسعود، 2008/02/13
جناب وجدانپاک پاینده باشید بسیار زیبا و جذاب بود ممنون
- عفت گرامی، 2008/02/12
با تشکر از اقای وجدانباک بسیار جالب و دیدنی بود که ما را با موسیقی محلی اشنا کردن
- صبا، 2008/02/12
سلام از اینکه به موسیقی محلی بسیار زیبا توجه دارید متشکرم کارتان بسیار عالی و دل انگیز بود
- مریم گرامی، 2008/02/12
کار بسیار جامع کامل و زیبایی بود.
با ارزوی موفقیت شما.
- امنه نظافت، 2008/02/12
بسیار زیبا و جالب بود و از اقای وجدانباک به خاطر کار زیبایشان کمال تشکر را داریم
- یک کاربرساغر كوثري، 2008/02/09
گزارش جالبي بود و موسيقي هاي زيبا وشنيدني عكسها هم خيلي جذاب و ديدني بود با تشكر
- یک کاربرحسين رضاي، 2008/02/09
خوشحالم ازين كه به موسيقي نواحي ايران اهميت داده شده وگروه هائي هستند كه در اين زمينه فعاليت دارند عكسها هم خيلي زيبا بود عكسهاي گروه موسيقي را بيشتر كنيد با تشكر
- یک کاربرسهيلا پارسيان، 2008/02/08
عكسها خيلي زيبا ست و نوع موسقي هم جذاب وشنيدني به اميد اجرا هاي تا زه محلي ديگر و با ارزوي موفقيت براي گروه عرفان و حميدوجدانپاك متشكرم
- یک کاربر، 2008/02/07
با سلام توضيح در باره موسقي نواحي جا مع وكامل بود اگر ممكنه اجراهاي گروه در اين زمينه بيشتر باشد متشكرم
- یک کاربر، 2008/02/04
من جداً به آقای وجدانپاک تبریک میگم کاراشون خیلی خیلی زیباست و دلنشین
- یک کاربرجوادتهراني، 2008/02/04
سلام هميشه كار هاي حميد وجدانپا ك قشنگ و زيبا و جذاب بوده در چند اجرا من مجري برنامه ايشان بودم با تشكر از شما
- یک کاربرارشام-خ، 2008/02/04
سلام حرفها خيلي جذاب و شنيدني بود عكسها هم خيلي زيبا وديدني لباسهاي گروه هم جذاب وسنتي بود با تشكر از شما و گروه عرفان
- یک کاربرjavad-azizi، 2008/02/04
ba salam man yki az navazandegane gorohe arfan hastam jedan ba antekab va tanzime ahanghaye hamidvegdanpak hal kardam hamishe ajrah jazab bodeh az shoma masoulin saytam motshkaram baray aks va gozaresh
- یک کاربرشهرزاد-و، 2008/02/04
با تشكر از شما كه حا فظ نواهاي محلي ايران هستيد گروه عرفان گروه موفقي بوده يكي از اجراهاي اين گروه برنا مه ميدان ولي عصر در خيا بان هنر بود كه خيلي جالب و ديدني بود كه اونجا هم از نواهاي محلي ايران زمين استفاده شده بود وبا استقبا ل زيادي مواجه شد با ارزوي موفقيت روز افزون براي همنوازان عرفان
- یک کاربرروزيتا اميدي، 2008/02/04
اجراي اقاي وجدانپاك وگروهش در جشنواره اناردر فرهنگسراي اشراق بسيار جذاب و ديدني بود خصوصا تصنيف كردي
- یک کاربرفيروزه صيادي، 2008/02/04
با سلام خيلي متشكرم از گزارش زيبا و ديدني شما اجراهاي گروه عرفان واقاي وجدانپاك هميشه زيبا و جذاب بوده مخصوصا اجراي خيا با ن هنر و پارك قيطريه عكسها هم زيبا بودند با تشكر
- tabasom، 2008/02/03
ziba bod ba tashakor
- یک کاربر، 2008/02/03
besiyar ziba va jazab karaye jenabe vojdanpak khili zibast
- shahrzad، 2008/02/03
بسیار زیبا و تاثیرگذار ممنون و متشکر به خاطر این کار زیبا
- kaveh، 2008/02/03
بسيار عالي
- زهره ع، 2008/02/02
عکس های جالب و رنگی، صحبت های شنیدنی و خنده دار، موسیقی مربوط کار را خیلی جالب کرده بود. می خواستم بپرسم که این گروه سه نفره تحت پوشش تورهای ماجراجویانه به این سفر رفتند یا خودشان این کار را کردند در این صورت ویزا و هماهنگی لازم با آن قبایل را چگونه انجام دادند؟
تشکر
- یک کاربر، 2008/02/01
سلام

نمی خواهم دعوای ملیت راه بیندازم ولی آیا عرب و گیلک و ترک موسیقی ندارند؟؟!!
- یک کاربر، 2008/01/29
ضمن عرض سلام و تشکر از سایت دیدنی و جذاب شما . بنده دریکی از اجراهای گروه همنوازان عرفان حضور داشتم و از اجرای این گروه بسیار لذت برم.
- یک کاربرkorosh، 2008/01/29
ba salam besyar motshakaram az in hame tanavo va mosege ziba ba karhay janabe vojdanpak ashna hastim zibast ba tashakor az akshhaytan
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.