Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
قهرمان افسون هنر ایرانی

آزاده حسینی

در اولین برخورد به نظر خشک و جدی می‌آمد. ولی وقتی شروع به حرف زدن کرد، فهمیدم با یک آدم آرام، راحت و بی‌شیله پیله طرفم. همیشه برای مصاحبه با اکثر افراد هنرمند مشکلات زیادی داشتم. کلی توضیح به همراه مقداری التماس در ازاء مقداری اطلاعات کاری و شخصی. ولی این بار با هیچ کدام از این مسایل روبه‌رو نشدم. او کسی بود که جایزۀ نفر اول مسابقه ای را برده بود، ولی با خونسردی تمام و بی هیجان صحبت می‌کرد.

محمود بخشی هنرمند جوانی است که اخیراً در شهر لندن، به عنوان بهترین هنرمند تجسمی معاصر ایرانی از سوی بنیاد فرهنگی "افسون ایران" برگزیده شد.

مؤسسه ایرانی - بریتانیائی افسون ایران (Magic Of Persia) برای نخستین بار مسابقه‌ای را در چهار رشتۀ نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی و رسانه‌ها در میان بهترین هنرمندان معاصر ایرانی برگزار کرد.

هیئت داوران مسابقه متشکل از ۴۷ متخصص هنر و فرهنگ ایران بود و در رأس آن "شینا واگ استاف"، از مسئولان موزۀ هنرهای معاصر تیت مدرن بریتانیا قرار داشت. این هیئت طی دو مرحله از میان ۱۲۰ هنرمند ایرانی از سراسر جهان شش نفر نهائی را تعیین کرد، تا در نهایت از میان برگزیدگان تنها برندۀ نهایی انتخاب شود. محمود بخشی از این سد هم گذشت و برنده شد.

محمود بخشی سی و دو سال پیش در شهر تهران متولد شد. در نوجوانی راهی هنرستان هنر شد و پس از آن، برای تحصیل در رشته مجسمه‌سازی وارد دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. از همان سال‌های ابتدایی دانشگاه، فعالیت خود را جدی‌تر دنبال کرد و در چندین نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی شرکت ورزید. در سومین دوسالانۀ مجسمه‌سازی تهران نفر دوم شد.

هچنین در سال ۲۰۰۷ میلادی در شهر سئول کرۀ جنوبی مورد تقدیر قرار گرفت. محمود بخشی فعالیت‌های هنری خود را با نقاشی و مجسمه‌سازی آغاز کرد که خود زمینه‌ساز ورود او به عرصۀ چیدمان (اینستالیشن) شد. بیشتر آثار وی برگرفته از اوضاع سیاسی - اجتماعی ایران است.

آثار محمود بخشی بسیار خلاقانه و عاری از هرگونه محافظه‌کاری رایج است. کارهای وی در نمایشگاه موسوم به "انفرادی" بیانگر این مدعاست. این هنرمند دقایقی قبل از آغاز نمایشگاه به داخل محل نمایشگاه رفته و درهای کرکره‌ای آهنی آنجا را قفل کرده است و خود به گونه‌ای در داخل نمایشگاه قرار گرفته که هیچ کدام از بازدیدکنندگان متوجه حضور وی نشوند. سرانجام قبل از پایان نمایشگاه از آن جا خارج شده است. در واقع، در تمام این مدت وی بیکار نبوده و از حالات بازدیدکنندگانی که با درهای بسته روبه‌رو می‌شدند، عکس برداشته بود.

یکی دیگر از نمایشگاه‌های جالب توجه محمود بخشی، نمایشگاه "آموزشگاه رانندگی محمود" است که در آن هنرمند با نگاهی نقادانه و موشکافانه به مسئلۀ ترافیک و رانندگی می‌پردازد. او در این نمایشگاه افزون بر پخش فیلم، تابلوهای معمول راهنمایی و رانندگی را به سبک خود به نمایش گذاشته‌ است. محمود بخشی در این نمایشگاه به پدیدۀ رانندگی و ترافیک و قانون‌شکنی‌ها در این زمینه، با دیدی طنزآلود نگريسته ‌است.

آثار هنری محمود بخشی متفاوت است و در آنها موضوعات انسانی و حال و هوای  ایرانی موج می‌زند. در تمامی آثار وی آنچه بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند، توجه هنرمند به چیزهایی است که فضای فکری ایرانیان را در هر دوره به خود مشغول داشته ‌است.

محمود بخشی معتقد است که آنچه باعث خلاقیت هنری‌اش شده، مسایل اجتماعی  و سیاسی روز سرزمین مادری است. او در جو بعد از انقلاب و در دوران جنگ هشت ‌سالۀ ایران و عراق رشد کرده است. به بیان دیگر می‌توان گفت، کار وی پاسخی به شرایط موجود در کشورش است.

وی در آثار خود از مفاهیمی چون ملی گرایی، شهادت، آزادی، هرج و مرج و آلودگی هوا بهره برده است. اثر اخیر او متشکل از چهار پرچم ایران است که از نقاط مختلف شهر تهران جمع‌آوری شده ‌است. در واقع، آلودگی‌های موجود بر روی پرچم‌ها از میزان آلودگی هوای نقاط مختلف تهران خبر می‌دهد. بنا به رسم، آنها پرچم هایی بوده‌اند که در آنها شهیدان پیچیده شده بودند.

نماد "الله" از جنس نئون و به شکل گل لاله که با دگمه‌ای شروع به چرخیدن می‌کند، در واقع، از شعر معروف عارف قزوینی با نام "از خون جوانان وطن لاله دمیده" الهام گرفته‌ است. این الله لاله‌گون ِ چرخان، نماد شهیدان است که با تأثیرپذیری از انقلاب صنعتی به شکل مکانیکی درآمده‌ است. برای همین آثار بود که محمود بخشی برنده جایزۀ نخستین مسابقۀ هنر معاصر بنیاد افسون ایران شد.

در گزارش مصور این صفحه محمود بخشی در بارۀ کارهایش صحبت می‌کند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- زاهره دنیادیده، 2012/09/02
سلام
میخواستم تشکر ویژه ای از شما خانم حسینی و مجموعه jadidonline بکنم. گاهی وقتها که خیلی درگیر پیدا کردن بیوگرافی از یک آرتیست بودم شما با نگاه و روش آوانگاردتان به کمک من آمدید. مثل الان که از آقای بخشی نوشتید و گفتید.
موفق و پیروز باشید.
- یک کاربرMaryam Erfan، 2009/10/23
Azadeh Hosseini thank you for this beautiful report. I enjoyed watching it and I will be happy to read and watch your fiture reports.Daste shoma dard nakone khanoom!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.