Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
رویای مهاجران
اميد آرام

سال هاست که سفارت کانادا در تهران محل تجمع کسانی است که خیال مهاجرت دارند. اکثر این افراد کسانی هستند که در ایران شغل نسبتا مناسبی دارند اما می گویند برای تغییر شرایط زندگی قصد مهاجرت دارند.

این گروه، گاه پنج شش سال منتظر می مانند تا وقت مصاحبه برسد و اجازه ورود به کانادا را دریافت کنند. بسیاری نیز برای سرعت دادن به روند بررسی پرونده و مصاحبه، راهی دمشق پایتخت سوریه می شوند تا در سفارت کانادا در آن شهر، فرم مهاجرت پر کنند، مصاحبه بدهند و آماده مهاجرت شوند. ایرانیان با سه هدف به سوریه می روند؛ زیارت، سیاحت و مهاجرت.

پیش از انقلاب، ایرانیان برای تجارت و تحصیل به خارج و عمدتا اروپا سفر می کردند و برخی البته ماندگار می شدند.

مهاجرت به خارج از ایران همواره در سه دهه گذشته وجود داشته ولی گاه شتاب گرفته و گاه کند شده است. در سه دوره، تعداد کسانی که به قصد اقامت و زندگی، ایران را ترک کرده اند، بیشتر از بقیه سال ها بوده است.

موج اول مهاجرت که تعداد زیادی را در  بر می گرفت در همان روزهای آغازین انقلاب، اتفاق افتاد. در این دوره گروهی ایران را برای همیشه ترک کردند و در غرب ماندگار شدند.

موج دوم مهاجرت درخلال جنگ هشت ساله با عراق اتفاق افتاد و گروهی برای رفع نگرانی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، و گروهی از جوانان برای پرهیز از رفتن به جبهه  راهی خارج شدند.

البته گروهی از ایرانیانی هم که به خارج رفته بودند پس از پایان جنگ و آغاز دوران موسوم به بازسازی، با تشویقها و وعده هایی که داده شد،  به ایران بازگشتند.

 موج سوم در نیمه دوم دهه هفتاد خورشیدی اتفاق افتاد. در این دوره اگر چه مهاجرت به شدت دو دوره قبل نبود اما فرقی اساسی با گذشته داشت. در این دوره وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران نسبت به سال های پرتنش انقلاب و جنگ به ثبات نسبی رسیده بود. اکثر مهاجران این دوره را تحصیلکردگان دانشگاهی تشکیل می دادند که در جستجوی شرایط بهتر برای زندگی، ایران را ترک کردند.

گزارش سازمان بین المللی پول نشان می دهد که هر ساله بین ١٥٠ تا ١٨٠ هزار ایرانی با تحصیلات دانشگاهی در جستجوی شرایط بهتر برای زندگی از ایران خارج می شوند و ایران از این لحاظ در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

هزینه این مهاجرت گسترده موسوم به "فرار مغزها" سالانه معادل ١١ میلیارد دلار برآورد می شود.

اکثر ایرانیان به کانادا، آمریکا و اروپا مهاجرت می کنند. بیکاری یکی از مهمترین دلایل مهاجرت است. متوسط نرخ بیکاری در ایران بیشتر از ١٢ درصد است اما نرخ بیکاری تحصیلکرده ها بسیار بالاتر از این رقم است.

از دیگر عوامل افزایش مهاجرت می توان به نبود شرایط اجتماعی مناسب، حقوق کم، کمبود مسکن و نبود امکان ادامه تحصیل اشاره کرد.

آمار دقیقی از ایرانیان مهاجر وجود ندارد ولی برخی برآوردها نشان می دهد که بین سه تا شش میلیون ایرانی در طول سه دهه گذشته از ایران خارج شده اند.

در سال های اخير کشورهای غربی شرایط سخت تری را برای ورود خارجیان در نظر گرفته اند و کشورهای مهاجر پذیری نظیر کانادا مقررات سختگیرانه ای را وضع کرده اند. اما به نظر می رسد این سختگیری ها تاثیر چندانی در اراده متقاضیان مهاجرت بر جای نگذاشته است. صف های طولانی جلو برخی سفارت خانه های خارجی در تهران گواه این مدعاست.

در همين زمينه:

مهاجرت: از رويا تا واقعيت

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.