حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد
اینهمه نقش در آئینه اوهام افتاد
آدمی با هیچ چیز مانند چوب مأنوس نیست و هنوز در زندگی عادی چیزی جای چوب را نگرفتهاست؛ میز، مبل، کُمُد، تخت، قاب عکس، در و پنجره، پارکت، کابینت آشپزخانه و غیره چیزهایی است که روز و شب با آنها سروکار داریم و چنان با زندگی ما عجین شدهاست که حضور آنها را احساس نمیکنیم. چوب از دروانهای ماقبل تاریخ تا کنون هیچگاه از ما جدا نشده و از ما فاصله نگرفتهاست که حضورش را احساس کنیم. رابطۀ انسان با چوب، همان رابطۀ انسان با خاک و با آب است و همان گرمای آتش را در خنکای صبحگاهی پاییز در ما زنده میکند. بدینسان است که چوب همواره احساس خوب میدهد.
نمایشگاه آینههای نسترن امیدوار در باغ موزۀ هنر ایرانی در تهران، شهری که با زندگی ماشینی و آهن و پولاد احاطه شده و آدمی از ترافیک آن سرسام میگیرد، ما را به همان عوالم مهرآمیزی میبرد که در تمام طول تاریخ با چوب داشتهایم. آینهها از یک سو و چوب از سوی دیگر ما را به طبیعت خود باز میگرداند. در آینهها خود را مییابیم و حیرت میکنیم از اینهمه ازخودبیگانگی و سرگشتگی در میان آهن و پولاد، اما قابهای چوبی با نازککاریها و نقش و نگارهای خود چنان ما را به خویشتن خویش باز میآورد که احساس میکنیم آنکه بر قاب آینه نقش زدهاست، برای دل خود زدهاست. همان گونه که شاعر برای دل خویش میسراید یا آنی که نقش طرح قالی میزند، برای دل خود میزند.
هنر نسترن امیدوار اگر از حس او نسبت به چوب نیاید، در نگاه او به چوب است و در شناختی که نسبت به کار بر روی چوب دارد. او کارهای انجامشده بر روی چوب را میشناسد و از آن مهمتر میداند چه چیزی باید از خود بر آن بیفزاید تا به خلق کارهای تازه بینجامد. همین شناخت از چوب و کم و افزون کردنهای شاعرانه است که به قابهای چوبی آینههایش حالتهای گوناگون میبخشد؛ از حالتهای ساده گرفته تا حالتهای غنایی و رمانتیک. همان حالتهایی که در نقشهای قالی به دست هنرمندان از نقشهای اسلیمی آفریده میشود.
آینههای او نیز جای حرف دارد؛ آینهها نیز از زمان هخامنشیان و ساخته شدن تخت جمشید (هرچند در آن زمان به شکل سنگهای صیقلخورده) مورد توجه هنرمندان ایرانی بودهاند. آینههای نسترن امیدوار، در شکلهای مختلف مربع و مستطیل، دایره و بیضی در حاشیه تراش خوردهاند تا بیشتر جلوه بفروشند. حاشیۀ تراشخوردۀ قابی از جنس آینه است که نگاه را از قاب چوبین نرمتر به درون میبرد. این آینهها بیش از هر چیز گویای عشق و علاقۀ هنرمند به چوب و مهارت او در به کارگرفتن قاب چوبین در دکوراسیون خانه است. کارهایی از چوب که در هر نقش ظاهر شود، به اندازۀ تابلوهای روی دیوار دیدنی است.
نمونههایی از آینههای نسترن امیدوار را میتوانید در گزارش این صفحه که شوکا صحرایی تهیه کردهاست، ببینید.
برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.