Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
در جستجوی آب شيرين
اميد آرام

شهر قم از مهم ترين شهرهای مذهبی ايران به دليل قرار گرفتن در نزديکی کوير مرکزی ايران، با مشکل کم آبی مواجه است. اين مشکل منحصر به شهر قم نيست و اکثر شهرهای مناطق مرکزی ايران نظير کاشان، يزد و کرمان نيز با کم آبی مواجه اند. خشکسالی چند سال اخير نيز مسئله کمبود آب را در اين منطقه ايران شدت بخشيده است.

عمده آب شهر قم از منابع زير زمينی و سد پانزده خرداد تامين می شود که بر روی رودخانه قم رود احداث شده است.

در سال های اخير برنامه هائی برای برطرف کردن کمبود آب آشاميدنی شهر قم انجام شده اما به دليل گسترش شهر و افزايش جمعيت، فقط  برای مدت کوتاهی جوابگوی نيازهای شهروندان قمی بوده است.

بخشی از آب اين شهر تا سال های پيش از انقلاب از چاه های عميق اطرف رودخانه قم رود تامين می شد. بعدها با افزايش مصرف، بر تعداد چاه ها افزوده شد اما منابع آب اين منطقه جوابگوی نيازهای روزافزون شهر نبود.

در سال های اول انقلاب چاه هايی در منطقه دشت علی آباد حفر شد که ذخيره آبی قابل توجهی داشت. انتقال آب دشت علی آباد به شبکه آب شهر قم تا مدتی مشکل کم آبی را برطرف کرد اما دوام چندانی نياورد.

در پی آن دولت تصميم گرفت سدی بر روی رودخانه قم رود بسازد که در سال ۱۳۷۳ به بهره برداری رسيد. اکنون بخشی از آب شهر از اين سد تامين می شود اما اين سد نيز نتوانسته معضل آب آشاميدنی شهر قم را برطرف کند.

در حال حاضر طرحی برای انتقال آب رودخانه دز به شهر قم در دست اجراست. اجرای اين طرح از چند سال پيش آغاز شده اما پيشرفت چندانی نداشته و بر اساس برخی گزارش ها تنها يک چهارم آن انجام شده است.

از آنجا که آب های زير زمينی و آب های جاری شهرقم  مناسب نوشيدن نيست  يکی از دغدغه های روزانه ی مردم تهيه آب آشاميدنی است. بدين ترتيب بنظر می رسد با آنکه برای آبادانی  اين شهر به خاطر اهميت مذهبی و سياسی  روز افزون آن تلاش بسيارشده، اما مشکل آبی که بتوان نوشيد هنوز حل نشده است.

شوکا صحرائی در گزارش مصور بالا با عده ای از شهروندان قم در اين مورد گفتگو کرده است.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.