Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
چهارصد غزل
على دهباشى

آن چه امروز از مولانا به عنوان آثار وى باقى مانده و در طول زمان، نزديك به ٨٠٠ سال به صورت خطى، سنگى و چاپى منتشر شده، شامل كتاب هاى "مثنوى" در شش دفتر،  "فيه مافيه" حاوى ٧١ سخنرانى و درس از مولانا، "مجالس سبعه" مجموعه كوچكى از هفت موعظه يا خطابه رسمى، "مكتوبات" مجموعه نامه هاى مولانا و" غزليات شمس تبريزى" اوج شوريدگى مولانا نسبت به شمس تبريزى كه در قالب سه هزار غزل بيان شده است كه يكى از شاهكارهاى ادب فارسى و عرفان و تصوف به شمار مى رود. 

از متن غزليات شمس تبريزى چاپ هاى متعددى شده كه مشهورترين آنها با عنوان "كليات شمس يا ديوان كبير" با تصحيح بديع الزمان فروزانفر در ١٠ جلد توسط انتشارات دانشگاه تهران در سال ١٣٣٦ است. 

نخستين گزيده از غزليات شمس تبريز در ١٠٦ سال پيش توسط رضا قلى خان هدايت انجام گرفت كه در همان شهر به چاپ رسيد. بعدها چاپ ديگرى در هند و در اصفهان با عنوان "جذبات الهيه" منتشر شد. چاپ ديگرى هم در سال هاى بعد با عنوان "غزليات مولانا" به انتخاب منصور مشفق توسط انتشارات صفى عليشاه در سال ١٣٣٥ منتشر شد. 

چاپ هاى بعدى از غزليات شمس البته منظور گزيده هايى است كه از اين كليات منتشر شده، به ترتيب تاريخ چاپ بايد از "مكتب شمس" نام ببريم. منتخبى كه توسط سيد ابوالقاسم انجوى شيرازى انجام گرفته كه مقدمه مفصلى در ابتداى كتاب آمده است.

بعد از آن "برگزيده غزليات شمس" است كه به كوشش دكتر محمدرضا شفيعى كدكنى در سال ١٣٥٢ چاپ شد و تا به حال متجاوز از ٢٠ بار تجديد چاپ شده است.  مى شود گفت كه گزيده دكتر شفيعى كدكنى از غزليات شمس بهترين گزينه اى است كه تا كنون منتشر شده است. 

"رسول آفتاب"، گزيده ديگرى است كه با صداى دكترعبدالكريم سروش درلوح فشرده در سال ١٣٨٥ منتشر شد. 

مجموعه اين گزينه ها از غزليات شمس هر كدام داراى ويژگى هاى خاص خود است و به خاطر همين تفاوت ها هر كدام با استقبال رو به رو شده و به چاپ هاى متعدد رسيده است.  

كتاب "انسانم آرزوست"  كه عنوان فرعى اش گزينه غزليات شمس است، از جهت تعداد غزل، بيشترين تعداد انتخابى را در برمى گيرد. بهاءالدين خرمشاهى، ٤٠٠ غزل را انتخاب كرده است. به عبارت ديگر ما با تعداد قابل توجهى از غزليات شمس رو به رو هستيم كه امكان آشنايى وسيع ترى را به ما مى دهد. 

گزينش آقاى خرمشاهى، ويژگى هاى ديگرى دارد كه يك مورد آن حايز اهميت است و آن آوردن هزار و هفتصد مورد توضيح و پى نوشت براى غزليات است كه در چاپ هاى قبلى به اين ميزان توضيحات نداشتيم. توضيحات در زير هر غزل آمده است كه به راحتى بتوان خواند و تطبيق داد. 

در اين روزگار كه مجال و فرصت هم كم است، با اين گزينه مى توان راه به دنياى شورانگيز مولانا نسبت به شمس برد و تصورى دقيق تر و عميق از غزليات شمس داشت.

 

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.