Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
فرسودگى دنيا، بازخوانى يک سفر

خانه هنرمندان تهران از۱۷ تا ۲۲ شهريور ميزبان نمايشگاه عکسی  است  که،  برای بازخوانی مسير سفر "نيکولا بوويه"  نويسنده، عکاس و سياح سوئيسی  برگزار شده  است.

نيکولا بوويه اين سفر را در سال ١٩٥٣ سوار بر يک فيات از  ژنو آغاز کرد و تا يوگسلاوى، ترکيه، ايران، پاکستان و افغانستان رفت. حاصل آن سير و سياحت ها کتابى شد با نام "راه و رسم دنيا" که مهم ترين ماجراهاى آن در ايران مى‌گذرد و مجموعه اى از نوشته ها و عکس هاى او از اين سفر است و امروز به عنوان برجسته ترين اثر بوويه هم شناخته مى‌شود.

فردريک لوکلو، عکاس و نويسنده سى و پنج ساله مقيم فرانسه، چهل سال  بعد  از بوويه مسير سفر او را با يک دوربين عکاسی  طی کرده و حاصل   سفر او نيز مجموعه عکسی است که از  زادگاه بوويه آغاز  مى شود  و با گذر از کرواسی، صربستان، مقدونیه، ترکيه، ايران و  پاکستان به   افعانستان می رسد.

اين مجموعه عکس که  با نام  " فرسودگی دنيا" به نمايش درآمده، و انتشار ترجمه فارسى کتاب 'راه و رسم دنيا'   تجليلی است از بوويه  عکاس و جهانگردی که اعتقاد داشت:"سفر نيازی به دليل ندارد، سفر خود دليل سفر است." 

در مراسم گشايش اين نمايشگاه على دهباشى، مدير مجله بخارا، در باره بوويه گفت :"آثار او را نوعى عکس-واژه دانسته اند. عکس هائى که بوويه در آثارش به کار مى گيرد صرف تصوير نيستند بلکه خود به تنهائى مجموعه اى مستقل و هماهنگ را به وجود مى آورند. عکاسى براى بوويه نوعى ديگر از داستان سرائى است."

چهل  عکسی که  از "فردريک لوکلو"، عکاس بلژيکی، در خانه هنرمندان به نمايش گذاشته شده است، سفر بوويه را از  يوگسلاوی تا افغانستان بازخوانی می کند.

به گفته لوکلو "روش  بوويه  شکار کوچک ترين لحظه های شادی تا آخرين دقايق آن و حفظ اين لحظه ها در جعبه ذهن برای  بيرون کشيدن آنها از بايگانی، در لحظه هايی است که بی حضور شادی می گذرد."

بوويه  در سال ۱۹۹۸ درگذشت و لوکلو اوايل نوامبر ۲۰۰۴ بازخوانی سفر او را  از منزل بوويه  آغاز کرد. او به همراه همسر و  دختر سه ساله اش به سوی شرق حرکت  کرد  و با طی  مسير ژنو، زاگرب، بلگراد، استانبول، تبريز، تهران، اصفهان، بم و کابل، در اوت ۲۰۰۵ به تنگه خيبر رسيد.

لوکلو درباره اين سفر می نويسد: "سفر کرديم به هدف سفر، سفری وقف حفظ خرده عاطفه ای که در اثر نيکولا وجود دارد، تا ذره ای از آن شاعرانگی دنيا که اوگراميش می داشت، نصيبمان شود. اگر بعضی از مکان ها يا اشخاص را يافتيم، همچون  پادوی کافه ای که  آن دو سويسی را ديده بود، يا هنرمندانى که ترجمه صربی "راه و رسم دنيا" را خوانده بودند، بيشتر بر حسب اتفاق بود تا اختيار، اما همين ها بود که کار ما را عميق کرد."

گزارش تصويرى را که در اين صفحه مى بينيد شهاب ميرزائى از مراسم گشايش اين نمايشگاه، که از سوی سفارت سويس در تهران برگزار شده، تهيه کرده است.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.