Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نگاه مى بافد
آزاده نــورى

به ابتکار شرکت سهامى فرش ايران كودكان ايرانى با شركت در مسابقه نقاشى "نگاه مى بافد" و نقاشى كردن از طرح هاى گبه با اين زير انداز سنتى ايرانى آشنا مى شوند.

گبه نوعى فرش عشايرى درشت باف با طرح هاى ساده است كه در سال هاى اخير مورد استقبال بازارهاى جهانى و بين المللى قرار گرفته است. گبه زيرانداز اقوام عشاير بختيارى و قشقايى است. تا چند سال پيش كمتر كسى اين زير انداز را مى شناخت.

شايد بتوان مهم ترين عامل شناخت گبه را فيلم محسن مخملباف با همين نام دانست كه اين فرش عشايرى را در ايران و جهان به همه شناساند. نقش هاى گبه عموما ذهنى باف است و از طبيعت و زندگى مردم عشايرى الهام گرفته مى شود.

بافندگان گبه كه زنان ايل هستند به فراخور روحيه و اوضاع و احوال زندگى شان رنگ ها و طرح هاى گبه را انتخاب مى كنند و در حقيقت نقش خاطره خود را مى بافند.

كودكان شرکت کننده در مسابقه 'رنگ مى بافد' هم در اين مسابقه همين كار را مى كنند. آنها هم آنچه را در ذهن دارند روى كاغذ مى آورند.

نقاشى آنها در حقيقت بيان آن بخش از درون آنهاست كه با كلمات قادر به گفتنش نيستند. آنها بدون پنهان كردن احساسات درونشان درست مثل بافنده هاى عشايرى ضمير ناخود آگاهشان را روى كاغذ مى آورند.

اين طراحان كوچك فرش دريچه تازه اى را به نقش هاى گبه گشوده اند. در گبه اصولا از نقش ساده شده حيوانات، درختان و انسان ها استفاده مى شود اما گبه هايى كه كودكان ترسيم كرده اند طبعت و دنياى ساده ديگرى را در معرض نمايش قرار مى دهد. گاهى ميوه ها جاى حيوانات و گياهان را مى گيرد و گاهى عروسك ها جاى انسان ها را.

در يک نقاشى نهنگى زرد رنگ با فواره خروشان ديده مى شود و در نقاشى ديگرى ماهى سياه كوچولو ماهى داستان معروف صمد بهرنگى اين بار به جاى دريا سر از گبه در مى آورد. يكى لاك پشت را انتخاب مى كند، شايد براى اينكه در خانه لاك پشتى دارد كه همدم بازى هاى كودكانه اش شده است و ديگرى پروانه هاى رنگى را در حال پرواز بر يك زمينه سبز تصوير مى كند.

اين نقاشى ها با هدف نرديك كردن كودكان به گبه كشيده شده است اما روانشناسان، مربيان و معلمان كودكان هم از آن براى شناخت بيشتر دنياى كودكان استقبال و كار بررسى روى آنها را شروع كرده اند.

مسابقه نگاه مى بافد از سال ۱۳۸۴ تا به حال پنج دوره برگزار شده است و كودكان پنج تا دوازده سال در آن شركت كرده اند. در هر دوره سه نقاشى كه به نقش گبه نزديك تر باشد برنده و بافته مى شود.

البته براى نقاشى هاى ديگر هم پدر و مادرها مشترى هاى پروپا قرصى هستند كه گبه اى را كه فرزندشان نقش زده سفارش مى دهند. يك تاجر امريكايى نيز سفارش بافت صد تخته از اين نقاشى ها را داده است.

در همين زمينه:

ضحاک در نقاشى بچه ها

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید

 


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.