Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
طعم گيلاس در لواسانات
شهاب میرزایی

دوازده سال پيش بود که اولين کارگاه سينمايی کيارستمی راه افتاد. اين کارگاه ها  عموما به دعوت جشنواره ها و مدارس سينمايی بود. از فرانسه شروع شد و در ايتاليا و آلمان و ساير کشورها ادامه يافت.

دو سال پيش او به همراه مارتين اسکورسيزی کارگردان آمريکايی، کلاس مشترکی در مراکش برپا کرد.

بسياری از مردم فکرمی کنند که برای  کيارستمی فقط، نمايش فيلم هايش در جشنواره های جهانی مهم است. اما او دوست دارد فيلم هايش در ايران هم به نمايش درآيد تا از اين طريق با مخاطب ايرانی هم ارتباط برقرار کند. در نبودِ اين امکان او مى کوشد حداقل با برگزاری کارگاه های سينمايی با نسل جوان ايرانی مرتبط شود.

کيارستمی سال گذشته اولين دوره کارگاه های سينمايی خود را در کاخ سعد آباد برگزار کرد. دومين دوره آن در تابستان امسال با همکاری موسسه 'کارنامه' در باغی در لواسانات برگزار شد، همان جايی که عکاسان از ژوليت بينوش بازيگر معروف فرانسوی در زير شکوفه های گيلاس عکس گرفتند.

متقاضيان، مبلغ چهارصد هزار تومان برای شرکت در دوازده جلسه کلاس پرداخت کرده بودند. کيارستمی در اين کلاس ها تلاش کرد تا با دادن اعتماد به شاگردانش، آن ها را در ساختن فيلم هائی با حداقل امکانات راهنمائی کند. او از شاگردان می خواست از موضوعاتی عادی هم چون درخت، باد و تاکسی فيلم بسازند و سپس در جلسات گروهی به نقد و بررسی آنها بپردازند.

گرچه شيوه فيلمسازی کيارستمی با شيوه کلاسيک فيلم سازی فرق دارد وسينمای بدنه ای ايران، چنين فيلم های متفاوتی را جذب نمى کند، اما دستياران سابقش هم چون جعفر پناهی، بهمن قبادی و حسين يکتا پناه توانستند با دنبال کردنن مسير او، آثار موفقى خلق کنند.

شاگردان کيارستمى در کارگاه امسال مى گفتند اين کلاس ها باعث شد تا علاوه بر يادگيری فيلمسازی، نوع نگاهشان به جهان هم فرق کند.

 شاگردان اولين دوره کارگاه های او، هفتاد فيلم درباره فرش ايرانی ساختند که از بين آن ها کيارستمی چند فيلم را به جشنواره های خارجی هم چون کن ، پوسان و يوته بوری معرفی کرد.هم چنين از سه نفر از آن ها دعوت کرد تا با فيلم هايشان در ماه دسامبرامسال در کارگاه سينمايی دانشگاه تولوز در فرانسه شرکت کنند.

اين دانشگاهی است که او از سال گذشته رياست افتخاری آن را به عهده دارد و در آن کارگاه سينمايی با حضورمنتخب شاگردانش از سراسر جهان برگزار می کند.

 

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.