Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
هفت زن، هفت نگاه
شهاب ميرزائى

نمايشگاه عکس هفت زن، هفت نگاه،  از روز نهم تير در کافه گالری موسسه ماه مهر در تهران برپاست. در اين نمايشگاه هفت عکاس زن ايرانی، از زوايای مختلف و با تکنيک های گوناگون زن ايرانى را به تصوير کشيده اند.

در کوچه ای که سايه های بلندش از حضور چنارهای خيابان ولی عصر می‌گويند، عصر يک روز گرم تابستانی، تماشاگران و دوستان عکاسان برای گشايش نمايشگاه آمده اند.

سمت چپ در ورودی موسسه، در محوطه ای کوچک وجذاب و دنج عکس ها بر ديوارها نقش بسته اند. پوستربزرگی ازهفت زن عکاس در انتهای سالن خودنمايی می کند.

ميهمانان مانند اکثر نمايشگاه های ايران، فاميل ها، دوستان و همکاران حرفه ای هنرمندان هستند.

يلدا معيری با روسری قرمز وعينک درشتش جلوی درايستاده است و از کوله ای که هميشه بر پشت دارد و دوربين اش خبری نيست. کناراو نيوشا توکليان و باقی عکاس ها در حال رفت و آمد و پذيرايی و معرفی هستند.

تعداد عکس های هرعکاس کم است و سوژه ها متفاوت. واين کار را برای ذهن مخاطب سخت می‌کند. در ابتدای نمايشگاه ،عکس های مرضيه خورسندقرار دارد.

عکس هايی سياه و سفيد که با بازی رنگ و نور بر روی دست و صورت ها آغاز می‌شود و به نگاه خيره زنی تنها از پشت تيله ها و شيشه ها ختم.

بعد عکس های منصوره معتمدی که زن ايرانی را در فضای سنتی نشان می دهد. اززنی که کناری قناری های محبوسش می خندد تا آن که با چادر سياهش به سوی سياهی می رود.

عکس های بعدی عکس های نيوشا توکليان است. عکس ها حکايت سفرهای زيارتی است که در آن زنان بسيجی ها برای بازديد از مناطق عملياتی به جنوب و غرب می‌روند.

زنی با چشمانی گريان به عکس شهدا نگاه می‌کند و بعد هم بادی که چادر مشکی آن ها و پرچم های شايد پدرانشان را مواج کرده است.

عکس های مينا مومنی بيننده را از فضای تلخ و تاريک سنت و جنگ و تنهايی به فضاى رنگی ايلات و عشاير مى برد.

مردمانی  که در عين سخت کوشی همچنان به روش هزاران ساله خود زندگی می‌کنند و لباس های رنگی خود را در هجوم سياه و خاکستری دوران، حفظ کرده اند.

عکس های راحله زمردی نيا ازمنظرى ديگربه زن ايرانی نگاه کرده است. در اين عکس ها زن غايب است. اما نگاهش و حضورش حس می شود. آن سان که دوست دارد باشد و بپوشد و نمی تواند. جايش را پوسترها و مانکن ها پر کرده اند.

عکس های يلدا معيری ازرنگ و پوشش نسل جوان وتفاوت نگاه و ديد آن ها به آن چه در اطرافشان می‌گذرد، می‌گويد.

گرچه می‌توان گفت عکس های ديگری هم بوده اند که جايشان دراين نمايشگاه خالی است و محدوديت های فعلی درثبت و نگاه عکاس و تماشاچی، اجازه حضورآن ها را نداده است.

در گزارش مصورى که در بالاى اين صفحه مى بينيد تصاويرى از اين نمايشگاه با حرف هاى بعضى از عکاس ها و بازديد کنندگان همگذارى شده است.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.