Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
محک
مديا مصور

 با گذشت زمان تعداد مبتلايان به سرطان در حال افزايش است. اما پيشرفت هاى چشمگيرى که در زمينه شناخت عوامل سرطان و راه هاى درمان آن به دست آمده اغلب با تشخيص به هنگام و درمان در مراكز تخصصى، بخت بهبودى مبتلايان را بيشتر مى کند.

دكتر محمدعلى محققى، رئيس انستيتو سرطان دانشگاه علوم پزشكى تهران، مى گويد به صورت متوسط در جهان آمار مبتلايان به سرطان ١٤٣ ‬نفر در هر‪ ١٠٠‬هزار نفر است؛ اما اين آمار با توجه به هرم سنى در جوامع مختلف متفاوت است.

شايد به دليل جوان بودن ميانگين سنى جامعه‌اى مانند ايران است كه  محمد على محققى، رشد اين بيمارى را كند ارزيابى مى كند و مى افزايد: "طبق آمار موجود ايران، در يک سال از هر‪ ١٠٠‬هزار نفر در حدود ١٠٠‬مورد به سرطان مبتلا مى‌شوند كه براساس اين آمار پيش‌بينى مى‌شود تقر٢٠٠ ‬هزار نفر در كشور مبتلا به يكى از انواع مختلف سرطان باشند. هرچند اين آمار با توجه به آمار جهانى و آمارهاى رشد اين بيمارى در كشورهاى صنعتى رشد كمترى را نشان مى‌دهد اما بايد برنامه‌ريزى جهت كنترل و پيشگيرى اين بيمارى انجام شود."

با اين وجود، در ايران  مى‌توان از سرطان (بيمارى كه پس از سوانح دومين علت مرگ و مير كودكان در جهان محسوب مى‌شود) به عنوان يكى از مهم‌ترين و پرخطرترين علل مرگ‌ومير  نوجوانان و كودكان در سال‌هاى اخير ياد كرد. كامران باقرى لنكرانى، وزير بهداشت با اشاره به اين مطلب پرداختن جدى‌تر به سرطان كودكان را ضرورى مى‌داند.

بررسى دقيق شيوع بيمارى‌هاى سرطانى در كودكان، با توجه به روند جوان شدن جمعيت ايران  از اهميت درخور توجهى برخوردار است. دكتر مردآويژ آل بويه، رئيس هيئت مديره مؤسسه خيريه حمايت از كودكان مبتلا به سرطان (محک)،  ضمن اشاره به اين موضوع مى گويد: "بر خلاف دهه‌هاى گذشته كه كودكان مبتلا به سرطان عمر بسيار كوتاهى داشتند، امروز سرطان‌هاى رايج در كودكان، مثل سرطان‌ حاد لنفوبلاستيک، بين ٧٠ تا ٨٠ درصد درمان‌پذير هستند."

رئيس انستيتو سرطان دانشگاه علوم پزشكى تهران با اشاره به هزينه‌ و طولانى  بودن دوره درمان اين بيمارى بر لزوم  وجود چترهاى حمايتى از اين بيماران تاكيد مى‌كند "سرطان يك بيمارى مزمن است كه مراحل تشخيص، مراقبت، كنترل و درمان آن سير طولانى را طى مى‌كند و به ناچار در اين دوران بيمار و خانواده‌اش بايد هزينه‌هاى سنگينى را تحمل ‌كنند كه گاه از توان آنها خارج است به همين دليل براى كاهش اين هزينه‌ها و ارتقاء كيفيت زندگى بيماران، اين افراد بايد از سوى دولت و وزارت بهداشت مورد حمايت قرار گيرند."

طى سال هاى اخير در ايران بيشترين كمک به بيماران سرطانى توسط تشكل‌هاى غيردولتى و غيرانتفاعى ريز و درشتى انجام  مى‌شود كه هزينه حمايت‌هاى خود را از محل كمک‌هاى مردمى تامين مى‌كنند.

موسسه حمايت از كودكان سرطانى(محک) از مراكزى است كه اغلب كودكان مبتلا به سرطان در كشور را پوشش مى‌دهد. مديرعامل موسسه خيريه محک با بيان اين نكته كه٩٥ درصد از كودكان ايرانى مبتلا به سرطان كه در بخش دولتى درمان مى‌شوند، از سوى محک حمايت شده‌اند در مورد اشكال حمايت اين گونه توضيح مى‌دهد: "اين مؤسسه علاوه بر حمايت مالى در پرداخت هزينه دارو و درمان كودكان تحت پوشش قرار گرفته و ‌هزينه خدمات تشخيصى و بيمارستان ، كمک هزينه‌هاى نقدى جانبى براى كودكان مبتلا و اسكان موقت خانواده آنان را نيز بر عهده مى‌گيرد."

البته محک  دفتر نمايندگى در شهرهاى ايران ندارد و بيماران شهرستانى بايد يک بار براى تشكيل پرونده به دفتر تهران مراجعه كنند تا از آن پس با ارسال فرم هزينه‌ها بتوانند مخارجى را كه طى درمان متقبل مى‌شوند دريافت نمايند.

هيئت‌ امناى محک براى جلب كمك‌ هر سال اقدام به برپايى مراسم گوناگون هنرى و فرهنگى مى كند از جمله: بازار بازى و اسباب بازى، كنسرت موسيقى، جشنواره قلک ، نمايشگاه نقاشى، روياى رنگين من و بازار نيكوكارى وهداياى نوروزى.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- ليدا جهانبخش، 2008/05/29
كار محك بسيار ارجمند است پسرم دو سال تحت حمايت محك بودسر انجام پس از هشت سال تحمل بيماري دار فاني را وداع گفت . درست است كه با شيمي درماني طول مدت عمر بيماران افزايش مي يابد ولي تحقيقاتي كه در اين زمينه كرده ام همه اين كودكان حداكثر كه زنده بمانند ده سال بيشتر نيست . فقط آنهايي جان سالم به در ميبرند كه عمل پيوند مغز استخوان شوند تازه آن هم اگر دهنده مناسبي پيدا شود دو قلوهايي كه يكي از آنها مبتلا باشند ديگري ميتواند به جهت اين كه HLA خون آنها به هم ميخورند دهنده منلسب باشد و ديگري را از مرگ نجات دهد آن هم اگر شرايط عمل بسيار عالي باشد و كاملا" تحت كنترل باشد .پسر خودم از هشت ماهگي دچار اين بيماري شد تا هشت سال توانستم با دارو و كنترلهاي زياد او را زنده نگه دارم سرانجام بعد از هشت سال در سن 9 سالگي نشكفته پرپر شد . و چقدر توي اين سالها درد كشيد او اصلا" از دوران كودكيش استفاده نكرد و لذت نبرد هميشه يا در بيمارستان بستري بود يا در حال گرفتن خون بود ياسرماخورده بود و يا از شدت كم خوني آنقدر بيحال بود كه توانايي بازي كردن نداشت دوچرخه و توپ فوتبالش سالها بدون استفاده باقي ماندند او حالا نيست ولي دوجرخه و توپش در كنار ديوار حياط خودنمايي ميكنند . دستانش هميشه بر اثر تزريق كبود بودند اين اواخر خودش هم خسته شده بود و آرزوي مرگ خود را ميكرد گفتن اين حرفها براي من كه يك مادرم و هميشه ناظر درد كشيدنهاي فرزندم بودم مثل يك شكنجه مي ماند آنهايي كه وضعيت مرا دارند ميفهمند چه ميگويم حالا كه دو سال از مرگ عزيزم ميگذرد پشيمانم چرا بيهوده او را زجر دادم و فقط يك عمر هشت ساله كه هيچ لذتي از زنده ماندنش نبرد و چه هزينه هايي كه متحمل شديم و چه استرسهايي كه داشتم حالا ماندم با غم از دست رفتن او و پشيمانم كه خودم را بسيار به او وابسته كردم و طاقت دوري او را ندارم اگر پزشك معالجش همان موقع حقايق را مي گفت و مي فهميدم كه درمان فايده ندارد و به جز شكنجه جسمي او چيز ديگري حاصل نميشود هيچگاه او را در بيمارستان بستري نميكردم آن هم در بيمارستاني كه پرستارانش بداخلاق بودند و از عهده يك خون گيري هم بر نمي آمدند و هيچ وقت نميتوانستند رگ او را پيدا كنند . در مان و مداوا زماني ارزش دارد كه با همه دردها و مشقاتش به نتيجه اي برسد .به هر حال كار محك بي نظير است و هدفش خيرخواهانه ميباشد اميدوارم در كارشان هميشه موفق باشند و هيچگاه بيمار نشوند .
- یک کاربر، 2008/03/24
تصور مي كنم
كودكان عاري از نيازند
وآنچه وآنكه محتاج است
منم
نويي
و حتي خدا به لبخندپاك كودكي
هر چند در فقر و نداري


باشد كه بدانم وبداني وبدانيد
كه سرتاسر مهر
افقي ست بي منتها
از نگاه نازنين كودكان
خواستيد؟ ببينيد و زيبايي را در نهايت خودش
- نيكي، 2008/02/24
گزارش رو دوست داشتم. محك رو خوب معرفي كردي، شايد اگر مي‌شد بد نبود كه با يكي از بچه‌هايي كه از اين مركز كمك دريافت مي‌كنه هم صحبتي داشتي
- یک کاربر، 2008/02/23
یک تنها
نشسته تا تنهایی دیگری
دستی آرد نه از نان و خوراک
که از مهر
مهر بند بندگی بندگان یزدان
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.