Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
ايدز را انکار نکنيم

شمار مبتلایان به بیماری ایدز در ایران رو به افزایش است و تعداد آنان به ١٥٥٨٧ نفر رسیده است. مهم ترین عامل انتقال بیماری ایدز در ایران در سال های نخستین اعتیاد تزریقی گزارش شده است اما مطالعات و گزارش های تازه تر، نشان می دهد که الگوی انتقال در حال تغییر و بویژه در نواحی مختلف ایران متفاوت است.

در آخرین هشدارها وزارت بهداشت ایران نسبت به گسترش بیماری ایدز از طریق ارتباط ناسالم جنسی ابراز نگرانی کرده و از آن به عنوان"موج سوم ایدز" نام برده است.

موج اول ایدز به زمانی برمی گردد که مقداری خون وارداتی آلوده، شماری از ایرانیان را مبتلا کرد. ماجرای آن مشهور است و کارش به روزنامه ها و دادگاه کشید. موج دوم نیز معتادان تزریقی بودند که گفته می شود نزدیک به ٧٠ درصد مبتلایان به این بیماری را تشکیل می دهند.

پس از معتادان تزریقی، مهم ترین عامل انتقال ویروس ایدز(اچ- آی- وی) آمیزش و ارتباط ناسالم جنسی است. بر اساس گزارش های وزارت بهداشت ایران نزدیک به هفت درصد متبلایان از این طریق به بیماری ایدز دچار شده اند.

با آنکه تعداد کسانی که از طریق ارتباط ناسالم جنسی به بیماری ایدز مبتلا شده اند چندان زیاد نیست اما برآورد های وزارت بهداشت نشان می دهد که تعداد مبتلایان از این طریق به سرعت در حال افزایش است.

علاوه براین بررسی ها نشان دهندۀ آن است که الگوی انتقال در مناطق چنوبی و شمالی کشور یکسان نیست.

در استان های جنوبی مانند خوزستان، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، به علت مسافرت های طولانی و زیاد به کشورهای حوزه خلیج فارس که آلودگی در آنها زیاد است، بیشترین موارد آلودگی از راه آمیزشی است در حالی که در استان های شمالی کشور مانند زنجان، آذربایجان، مازندران و گیلان اکثر آلودگی ها از راه خون و فرآورده های خونی است.

همین است که برای مثال مطالعات نشان می دهد در شهر سراوان که در جنوب شرقی ایران و در مرز پاکستان واقع است مبتلایان ایدز بر خلاف نقاط شمالی ایران، بیشتر ( ٧٦ درصد) بر اثر رابطه جنسی مبتلا شده اند.

هرچند آمار رسمی با تخمین کارشناسان فاصله زیادی دارد و هنوز نمی توان گفت که اغلب موارد ایدز در ایران شناخته شده است اما در مجموع می توان گفت که در ایران کوشش های قابل توجهی برای شناخت موارد و حتا علاج بیماری صورت می گیرد.

آمارهای رسمی همانطور که گفته شد شمار مبتلایان به بیماری ایدز در ایران را حدود ١٦ هزار نفر اعلام می کند در حالی که تخمین کارشناسان این است که حدود هفتاد تا صد هزار تن در ایران مبتلا به ایدز هستند.

این وضعیت آماری مختص ایران نیست. در بیشتر نقاط جهان به خاطر این که بسیاری از موارد بیماری هایی از این دست پوشیده نگه داشته می شود، آمار درست و دقیقی از تعداد مبتلایان به ایدز وجود ندارد.

سازمان ملل متحد تعداد مبتلایان به بیماری ایدز را در سراسر جهان بین٣٣ تا ٤٠ میلیون نفر تخمین می زند در حالی که آمارهای رسمی با این ارقام فاصله زیادی دارد.

وضعیت ایدز در سراوان

همچنان که الگوی انتقال بیماری در نقاط مختلف ایران متفاوت است، مشکلات بیماران مبتلا به ایدز نیز در نقاط مختلف ایران یکسان نیست.

شهرستانها بویژه شهرستانهای دوردست از این حیث امکانات کمی دارند و بیشتر امکانات در تهران متمرکز شده است. شهر سراوان که پیش از این نامش به میان آمد شاید نمونه ای از این حیث باشد.

از جمله مشکلات در این شهر، کمبود افراد متخصص در مرکز مشاوره سراوان، برخورد های زنندۀ مردم و حتی بعضی ازپرسنل بهداری ها با بیماران ایدزی، عدم دسترسی آسان به گروه هدف (بیماران تزریقی)، پراکنده بودن بیماران در منطقه، فقر مالی و فرهنگی، عدم امکان آزمایش خون در سراوان (بیماران برای آزمایش خون ناگزیرند به زاهدان مرکز استان بروند) ازجمله مشکلاتی است که خانم مرتضوی مسئول مرکز مشاوره سراوان با آن روبرو است.

اما خانم مرتضوی با وجود مشکلات با امیدواری می گوید: پس از مقاومت ابتدایی مردم بومی محل، حالا آنها حتا از راه های دور و با کمترین امکانات خود را به مرکز مشاوره می رسانند، مولوی ها یا همان روحانیون اهل سنت با نفوذ چشمگیری که بر مردم منطقه دارند هشدارها و آگاهی های لازم را می دهند، با تشکیل شورای عالی ایدز، فرمانداری و بخشداری ها و شوراها به طورجدی وارد مبازره با این بیماری شده اند و سازمان های غیر دولتی محلی نیز به کمک آمده اند."

گزارش وزارت بهداشت نشان می دهد که از سال ١٣٦٥ که اولین مورد ابتلا به ایدز در ایران گزارش شد تا کنون ٢٠٦٢ نفر بر اثر بیماری ایدز جان خود را از دست داده اند.

شهاب ميرزائى در گفتگو با خانم مرتضوى، مسئول مرکز مشاوره سراوان، گزارش مصورى از وضعيت بيماران مبتلا به ايدز در اين منطقه تهيه کرده است. جديدآنلاين اين گزارش را به مناسبت روز جهانى ايدز در اول دسامبر عرضه مى کند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد

 


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- م _فاضلي، 2008/05/04
خداوند به شما وهمه عزيزاني كه به فكراين قشر درد مند هستند جزاي خير عطا فرمايد به اميدي روزي كه همه بتوانند با همت و توكل بر الله تعالي جهاني بدور از اين مسائل داشته باشيم
- رها، 2007/12/14
عکسها زیبا و گزارش عالی بود ...
- مهدی باقری، 2007/12/09
از اینکه این امکان را به من دادید که فهمیدم در ایران هنوز هم کسانی مثل خانم مرتضوی هستند که درد دیگران را می بینند و می فهمند وفداکاری می کنند و فقط به فکر خودشان نیستند سپاسگزارم.
- مهرآفرید، 2007/12/08
مطلب بسیار مهمی را پیگیری کردید. امیدوارم باز هم انگشت روی مسایل این چنینی بگذارید. متاسفانه ایدز در کشور ما هنوز بسیار ناشناخته است و خیلی هم جدی گرفته نمی شود. تلاش شما در سفر به سیستان و بلوچستان ستودنیست. موفق باشید
- یک کاربر، 2007/12/08
گزارش اصلا به مخاطب اطلاعات در مورد ایدز نمی دهد. خیلی گشتم که گزارشی تصویری در مورد ایدز پیدا کنم اما متاسفانه با وجود امکاناتی که صدا و تصویر می دهد، این گزارش از نظر روزنامه نگاری کامل نبود.
با تشکر از شما که فرصت اظهار نظر داده اید و انتقادپذیر هستید.
- ماهور، 2007/12/08
سلام

حكايت ايدز بيماري اسمش را نبر در ايران ، سفر به جنوب در گذر از آن همه راه و زمان،
و پژواك كلام دردمند يك جان...
هنوز هم قاب دوربينت را با هوشياري شهاب گونه ات باز مي كني به چشمان ما
گزارشت خوب بود و دقيق
مثل هميشه
مثل گذشته
باز هم انتظار گزارشي ديگر گونه را از تو مي كشيم...
- عباس نظام دوست، 2007/12/06
شهاب عزیز میدانم در چه شرایطی و با چه امکاناتی به سفر بلوچستان رفتی و با دست پر باز گشتی. با گزار ش هایی از مهتاب و اسپندار و کلپورگان و سراوان که روایتی است از گوشه های گمشده این سر زمین بزرگ. خسته نباشی و پیروز باشی.
- علی دشتی، 2007/12/03
گزارش و عکس ها خیلی خوب بود.به نظر من اطلاع رسانی در مورد ایدز ضروری و مفید است.حرف های خانم مرتضوی هم جالب بود و این که در آن منطقه با تمام مشکلات و کمبودها دارد کار می کند قابل تقدیر است.
- آزاده میرشاهی، 2007/12/03
گزارش جالبی بود.اطلاعات مفیدی داشت.حرف های خانم مرتضوی هم خیلی خوب بود.عکس های گزارش هم به نظرم عالی بود.
- رها صابری، 2007/12/03
گزارش خیلی خوبی بود.اطلاعات خوبی داشت.در ایران اطلاعات در مورد این بیماری بسیار کم است.خسته نباشید.
- نيكي محجوب، 2007/12/01
سلام، براساس آموزش دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل و دفتر مقابله و پيشگيري از اچ آي وي/ ايدز كه در تهران براي روزنامه‌نگاران نوشتاري در سال گذشته برگزار شد،مهمترين موضوع براي مقابله با انگ زدايي از افرادي كه با اچ آي وي/ايدز زندگي مي‌كنند، استفاده از الگوي نوشتاري صحيح و عدم برچسب زدن به اين افراد است. نمونه آن رد تيترهايي مانند مسافران مرگ است. كه به گفته دكتر اميد زماني چنين جملاتي هم ترس و هم انگ را براي جامعه به همراه دارد.
اعتياد تزريقي لغتي است غلط كه جايگزين آن مصرف كنندگان مواد تزيقي است. اين عبارت براي پرهيز از انگ زدايي است.
موج اول ايدز تنها از انتقال خون آلوده خارجي نبوده بلكه پس از هفت سال در دادگاه اثبات شد كه فرآورده‌هاي داخلي نيز به دليل عدم غربالگري آلوده بوده است.



جديدآنلاين: با تشكر از ابراز نظر اين كاربر عنوان گزارش را که در اشاره به انتقال بيمارى از طريق مسافران انتخاب شده بود تغيير داديم.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.