Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
کارت هاى بانکى در ايران

در ایران اسکناس، چک و اسناد بانکی مهم ترين ابزار انتقال مالکيت در سيستم بانکی است و در ميان آنها اسکناس جايگاه ويژه ای دارد و ايرانيان اعتماد خاصی به آن دارند.

انتقال وجه نقد بدون حضور در بانک و پر کردن انواع و اقسام فرم ها تقريبا غير ممکن است. در اکثر موارد چندين روز طول می کشد تا وجه نقد حواله شده عملا به حسابی در شهری ديگر يا حتی در همان شهر واريز شود.

در مقابل در بانکداری الکترونيک کارت ها جای اسکناس، چک و اسناد بانکی را گرفته اند. با اين کارت ها می توان از فروشگاه محل خريد کرد، بدون مراجعه به بانک با استفاده از شبکه اينترنت پولی از حساب شخصی به حساب ديگری ريخت، قبض آب، برق، گاز، تلفن را پرداخت، بليت هواپيما خريد و هزينه اقامت در هتل را پرداخت.

کارت های بانکی موجود در ایران در حال حاضر خاصیت چندانی ندارند و تنها می توان با آن مبالغی محدودی وجه نقد از حساب شخصی برداشت و در موارد اندکی از فروشگاه ها خرید کرد.

نبود خط ارتباطی پرسرعت و مطمئن و کمبود دستگاه های کارتخوان در مراکز خرید از جمله موانعی است که باعث شده تا استفاده از کارت های بانکی در محدوده معینی باقی بماند و از آن فراتر نرود.

کارت های بانکی موجود در ایران فقط برای استفاده در داخل است و امکان استفاده از آن در خارج از ایران وجود ندارد.

تاکنون از سوی موسسه های مالی، اعتباری و بانک ها چهار نوع کارت به متقاضیان عرضه شده است. هر یک از این کارت ها ویژگی های خود را دارند.

کارت بدهی Debit Card

کارت بدهی به کارت هایی گفته می شود که مصرف کننده باید معادل موجودی کارت را در یک حساب بانکی داشته باشد. دارنده این نوع کارت می تواند با استفاده از کارت خود از خودپردازها، عابربانک ها یا هر محل دیگری که امکان پرداخت وجه نقد را دارد، وجه نقد از موجودی حساب خود دریافت کند.

گاهی اوقات می توان از این کارت نه تنها برای دریافت وجه نقد بلکه برای خرید کالا و خدمات هم استفاده کرد ، اما دارنده کارت باید معادل دریافتی یا خرید خود در حساب بانکی اش، موجودی داشته باشد.

ملی کارت، سپه کارت و کارت های دیگری که تاکنون بانک های ایران به مشتری های خود عرضه کرده اند، از این گونه هستند.

چارج کارت Charge Card

دارنده این نوع کارت برای استفاده از آن نیازی به داشتن موجودی نقدی در حساب بانکی خود ندارد. از این نظر این کارت شبیه کارت های اعتباری است با این تفاوت که استفاده کننده از اعتبار باید در پایان ماه میزان مصرف شده از اعتبارش را به حساب واریز کند.

کارت ثمین در ایران نمونه ای از این گونه کارت است.

کارت اعتباری Credit Card

کارت های اعتباری کارت هایی هستند که به دارنده امکان می دهد، بدون داشتن موجودی در حساب بانکی خود و با استفاده از اعتبار بانکی، کالا و خدمات بخرد. لازم نیست اعتبار مصرف شده در پایان ماه بازپرداخت شود . دارنده کارت اعتباری می تواند اعتبار مصرف شده خود را بنابر توافق و به شکل قسطی نیز پرداخت کند.

کیف پول الکترونیک Electronic Purse

این کارت حاوی پول الکترونیکی است. دارنده کارت به جای آن که پول در کیف خود بگذارد کارت را به بانک عرضه می کند و بانک  مقدار پول را در تراشه کارت ضبط و ذخیره می کند. از این کارت می توان برای خرید، تلفن زدن، خرید کتاب، سوار شدن اتوبوس و مترو و یا هر مصرف دیگری که برای آن کارت در نظر گرفته شده است، استفاده کرد.

گاهی از این کارت ها برای پرداخت حقوق نیز استفاده می شود. ویژگی برخی از این کارت ها مثل کارت تلفن یک بار مصرف بودن آن است. یعنی زمانی که موجودی ذخیره شده بر روی تراشه کارت تمام شود کارت غیر قابل استفاده مى شود. اما برخی از انواع آن قابل شارژ شدن هستند و دارنده  کارت برای استفاده از آن رمز شخصی دارد تا اگر کارت خود را گم کرد، دیگری نتواند از آن استفاده کند.

در همين زمينه:

کارت هوشمند

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.