سبک آثار ارائه شده در این نمایشگاه، متفاوت از مجموعههای هنری دیگرش است. شاید بتوان گفت تصاویر سیاه و سفید به نمایش گذاشته شده، تنها همان مفاهیمی نیست که در چند ثانیه اول توجه بازدیدکننده را به خود جلب میکند. اگر این چند ثانیه را تبدیل به چند دقیقه کنید، به عمق مفهوم این تصاویر که قصد دارند مقصودی را بازگو کنند، پی میبرید.
مانکنی که لباس عروس بر تن دارد و نقش آفرین اصلی این قابهاست، شاید در ابتدا فقط یک مانکن باشد، اما این مانکن در موقعیتهای مختلف، لحظات متفاوتی را رقم زده و گویی حس مخاطب از هر تصویر، بیان دردها و نیازهای انسان یا شاید بتوان گفت، زنان است. مانکنی بدون سر و دستها نماد یا تلنگری است به جامعه و تفکرات مختلف در باب ازدواج. عروس تصاویر این مجموعه تداعی کننده مفاهیمی چون شادی، زیبایی، شعف، بهترین روز زندگی هر زن و شروع تجربهای نو نیست. این عروس در مخروبهها، کوچه باغهای بدون رهگذر، در کوچههای خاک گرفته و خالی از مردم، سرگردان است. یکی فشردگی و درهم تنیدگی را برای مخاطب به تصویر میکشد، یکی تنهایی و خستگی را به رخ میکشد، دیگری انزوا و گوشهنشینی را تداعی میکند، عروسی دیگر در کوچهای خلوت پا به دنیایی گذاشته که گویی فقط خودش است و خودش و حتا برگ خشک درختی هم به خود ندیده است و آن یکی در افق، آیندهای دوردست و نامعلوم را جستجو میکند.
در مورد هدف از برگزاری نمایشگاه با آتیه نوری وارد گفتگو میشوم. وی ایده عروس را برگرفته از زندگی شرقی عنوان میکند و ادامه میدهد: "نگاه من در این تصاویر، بر اساس زندگی و تجربیات خودم است. در واقع زندگی زنهای طبقهای از جامعه را به تصویر کشیدهام که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی هم طبقه خودم هستند". آتیه نوری در بیان علت اینکه تصاویر عمدتأ تلخ و غمگین است در حالیکه مضمون عکسها عروس است، میگوید: "ازدواجها در جوامع، به خصوص در کشور ما سست و ناپایدار شده و بر این اساس تصمیم گرفتم این فضای متناقض صفتهای تلخ را این گونه نشان دهم و با این مضمون تلنگری بزنم به ازدواجهایی که دخترها و زنها در آن فقط "عروس" میشوند و لباس عروس را میپوشند بی آنکه به بلوغ واقعی ازدواج رسیده باشند."
آلبوم عکس این صفحه به عکسهای نمایشگاه عروس اختصاص دارد.
__________
جدیدآنلاین: همان گونه که در آلبوم عکس گزارش مشاهده می کنید، عکاس "نمایشگاه عروس" خانم آتیه نوری است.