"آن روزها کاغذ و دفترچه نبود؛ ما روی حلبی مینوشتیم... حلبی را میشستیم و دوباره روی آن مینوشتیم...
ما مکتب میرفتیم و سیاق مینوشتیم. بعد مدرسه شد و ریاضی جای سیاق را گرفت..."
وقتی صحبت از درس و حساب میشود، "حاج مهدی نیلچی" روزهای مکتب رفتنش را به خاطر می آورد. او که در یکی از بازارچههای قدیمی اصفهان یک دکّان کوچک سقطفروشی دارد، حالا سالهاست به کمک آن آموختهها حساب و کتابهایش را انجام میدهد.
"حاج مهدی" در محاسبات روزانهاش هنوز از علائم و نشانههایی استفاده میکند که تا اوایل سلطنت "رضاشاه پهلوی" در حسابداری و دیوانسالاری ایران مرسوم بود و به آن "حروف سیاقی" میگفتند. اما شاید صدها گردشگری که روزانه برای دیدن این بازارچه که بین اهل محل به "چارسوی علیقلیآقا" مشهور است و "حمام علیقلیآقا" که چند سالی است به جاذبههای گردشگری اصفهان افزوده شده از جلو دکان او رد میشوند، نمیدانند که او در لابلای برگهای دفترهای حساب و کتابش مصرانه یک سنت منسوب به ایرانیان را نگهداری میکند. حاج مهدی امروزه در دفتر حسابش در مقابل هر نشان سیاقی مقدار آن را به ریاضی هم مینویسد و میگوید این تنها به این دلیل است که بهندرت افرادی دیگری، حتا فرزندانش قادر به خواندن نشانههای سیاق هستند.
در دایرهالمعارف مصاحب هم خط سیاق را به تاریخ سپردهاند: "سیاق طریقهای در دفترداری و محاسبات روزمرۀ زندگی که سابقاً در ایران معمول بود و پس از رایج شدن حساب کنونی عمدتاً منسوخ گردید. حساب سیاق مشتمل بر حساب نقدی و حساب جنسی، و هر یک دارای "ارقام" متعدد است. ارقام نقدی دارای پنج مرتبه – از یک دینار تا نـُه دینار؛ از ۱۰ دینار تا ۹۰ دینار؛ از ۱۰۰ دینار تا ۹۰۰ دینار؛ از ۱۰۰۰ دینار (یک قران) تا ۹۰۰۰ دینار (نـُه قران)؛ و از یک تومان تا نـُه تومان میباشد، که جمعاً مشتمل بر ۴۵ "رقم" میشود، و سایر اعداد را با ترکیب آنها با همانها با اندک اختلافی مینویسند".
حروف سیاق که در گذشته برای نشان دادن مقادیر نقدی (سکه و پول) و همچنین مقیاسهای جنسی (وزن) معمول بوده، نه شباهتی به اعداد ریاضی عربی که در فارسی استفاده میشود، دارد و نه به اعداد مرسوم لاتینی مورد استفاده در علوم کشورهای غربی. این شیوۀ عددنویسی رمزگونه ۵۴ نشانه دارد که با تغییر و ترکیب آنها کوچکترین و بزرگترین مقدار و واحدهای اجناس مشخص میشود.
بعضی پژوهشگران ریشۀ حروفی سیاقی را در زمان ساسانیان میجویند و بعضی به دورۀ اسلامی نسبت میدهند. گفته میشود که دیوانسالاران و محاسبان ِ زمان ساسانی برای خرج و دخل کشور از علائمی استفاده میکردند که بعد از سقوط این سلسله برای حکمرانان عرب ناآشنا بود. به همین علت برخی دبیران ایرانی این ارقام حرفی را طی چهل سال برگرداندند و تغییر شکل دادند و همین برگردان پایهگذار خط سیاق شد. اختراع خط سیاق به شکلی که امروز موجود است، به "عبدالحمید بن یحیی فارسی"، وزیر"عبدالملک مروان" خلیفه پنجم اموی نسبت داده شدهاست.
خط سیاق در زمان سلجوقیان و ایلخانیان تنها در سامانۀ دیوانسالاری کشور استفاده میشد؛ در زمان صفویه کاربرد گسترده یافت و تا آخر دورۀ قاجار کمکم برای محاسبات تجاری و کسبی بین مردم عادی هم رواج یافت. از زمان قاجار کتابهای مختلفی چون محاسب التجّار، بحر الجواهر، خلاصة السیاق، احسن المراسلات و احسن المحاسبات، سیاق مظفری، تعلیمات ابتدایی، اقبال ناصری و سیاق خطیر جهت تعلیم و آموزش سیاق و تدریس و آموزش نام برده میشود که نشان از رواج و اهمیت آن در آن دوره دارد.
آموزش خط سیاق تا اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی رسماً ادامه داشت. ظاهراً آخرین کتاب درسی سیاق که در این زمان برای تدریس در مدارس چاپ و منتشر شده "مجمع المراسلات" یا به گفتهای "جامع المراسلات" نام داشت که در سال ۱۳۰۷ خورشیدی به چاپ رسید. سرانجام در سال ۱۳۰۸ آموزش خط سیاق به طور قانونی متوقف و محاسبات رسمی با خطوط ریاضی معمول شد. با وجود این، به گفتۀ "جواد صفینژاد" در کتاب "کوششی در آموزش خط سیاق"، که از جملۀ تازهترین منابع پژوهشی در خط سیاق محسوب میشود، تقریباً تا نیم قرن پس از حذف تدریس سیاق در مدارس، بسیاری از کسبه و بازاریان همچنان از این شیوه برای امور دفترداری و حسابداری استفاده میکردند.
بنا بر تحقیقات "انشمن پندی" (Anshuman Pandey) در دانشگاه میشگان، خط سیاق به جز ایران در کشورهای دیگر نیز معمول بوده، ولی نام دیگری داشتهاست. در شبه جزیرۀ عربستان به آن "خط دیوانی" میگفتند، در جنوب آسیا به "خط رقم" معروف بود و در ترکیه "سیاقات" نامیده میشد.
از بین شهرهای ایران در ارتباط با سیاق از شهر سمنان به طور خاص نام برده میشود و معروف است که آن شهر سیاقدانان ماهری داشتهاست، تا جایی که عبدالله بهشتی هروی، از شاعران قرن ۱۱ قمری، در "مثنوی نورالمشرقین" مردمان شهر سمنان را اینگونه توصیف میکند:
خلقـَـش متدین و امینـند/ در علم سیاق بیقرینـند
با وجود این که بیش از ۸۰ سال است که خط سیاق آموزش داده نمیشود و افرادی چون حاج مهدی نیلچی که این خط را در حسابداری روزمره به کار میبرند، انگشتشمار هستند، توجه به این سنت ایرانی در سالهای گذشته هم از طرف پژوهشگران و هم از طرف علاقهمندان به یادگیری این خط افزایش یافتهاست. دراین راستا تشکیل دورههای آموزش عملی خط سیاق در شهرهای مختلف قابل ذکر است. برخی از پژوهشگران افول خط سیاق را به دلیل قابلیتهای کم آن در مقابل علم ریاضی میدانند، ولی حاج مهدی نیلچی همچنان به این خط وفادار ماندهاست و میگوید: حتا "حساب ده سال نفت ایران را هم میتوان با خط سیاق انجام داد". گفتگوی صمیمانه با او و همچنین "نادرقلی نادری رارانی"، پژوهشگر خط و زبان فارسی، مبنای این گزارش در مورد خط سیاق و تاریخ آن است.