Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
شوق دیگر بودن
مهین دوران دخت

تا چند سال پیش در تاجیکستان، دیدن افرادی که دماغ یا لب و ابروی خود را سوراخ کرده باشند، امر محال بود. اما اکنون برای بسیاری از جوانان تاجیکستان "پیرسینگ" یک اصطلاح آشناست و در خیابان های شهر دوشنبه می توان جوانانی را دید که دست به این عمل غیرمتعارف زده اند.

روسلان مندعلی یف، یک جوان روس تبار تاجیک است که پیش از نصب حلقه بر بدن و رخسار خود برای دو سال با روان شناسان مشورت کرده، تا از واکنش منفی و گاه خشونت آمیز مردم سنتی به این نوآوری آسیب روانی نبیند. روسلان می داند که پوشش و آرایش او شمار زیادی از عابران را شگفت زده می کند، به گونه ای که انگشت نما شده است و همواره مورد پرس و جوهای خیابانی قرار می گیرد. او خود را موظف می داند که به همۀ پرسش های افراد کنجکاو پاسخ دهد، تا مردم ازاین رفتار و منش او درک درستی داشته باشند.

روسلان می گوید، با پرس و جوهای خیابانی می توان کنار آمد، اما پیدا کردن شغل، با ظاهری که او دارد، کار ساده نیست. او از دیرباز آرزو داشت تا حد امکان اجزاء بدنش را با حلقه های خرد و بزرگ آرایش دهد و از دیگران متفاوت باشد و اکنون در میان جوانان "پیرسینگ دار" تاجیکستان او همۀ رکوردها را شکسته و ۱۳ جای بدنش را سوراخ کرده است. اما وی به حدی در مضیقه قرار گرفته که حاضر است در ازاء یک شغل خوب از هوس "پیرسینگ" دست بکشد.

روسلان تنها جوانی نیست که رنج رویارویی با سنت های ریشه دار تاجیکستان را به جان خریده است. شمار همتایان او رو به افزایش است. مثلاً در فصل گرما در خیابان های شهر دوشنبه دخترانی را می شود دید که در حاشیۀ نافشان حلقه های ریزی نصب کرده اند. شماری هم به رسم هندوها گوشه ای از بینی شان را با حلقه آراسته اند. به گفتۀ آرایشگران کاشانۀ حسن مرکز شهر دوشنبه، هفته ای پنج یا شش مشتری شان درخواست نصب "پیرسینگ" می کنند. در گذشته دختران تاجیک تنها گوش و بینی شان را سوراخ می کردند، اما اکنون شمار هر چه بیشتر آنها مایلند که روی ناف یا دیگر اعضای بدنشان حلقه داشته باشند.

این پدیده باعث رونق بازار حلقه ها در دوشنبه شده است. اکنون به اقلام فروشگاه های زیورآلات این شهر که در گذشته تنها گوشوار و انگشتری و زنجیر می فروختند، انواع و اقسام حلقه ها و سنجاق های"پیرسینگ" اضافه شده است. فروشنده های این مغازه ها می گویند که این حلقه ها و سنجاق ها را عمدتاً از روسیه، کرۀ جنوبی و ایتالیا وارد کشور می کنند.

نگاهی به تاریخچۀ "پیرسینگ"

معنای واژۀ "پیرسینگ" در زبان انگلیسی، سوراخ کردن اعضای بدن با سوزن های پزشکی است. پیرسینگ آرایشی امروزه عمدتاً در غرب رایج است، اما به باور برخی از جامعه شناسان، این نوع آرایش از شرق به غرب رفته است و سرچشمۀ آن را می توان در فرهنگ های بومی آفریقا و آمریکا جستجو کرد.

در دوران پیش تنها اشراف قوم و ثروتمندان بودند که به این وسیله تفاوت خود از دیگران را برملا می کردند. در رم و یونان باستان آویزه های آرایشی ویژۀ مردان بود و گویا نشانی از مردانگی و دلیری به شمار می آمد و حتا گاه میزان شجاعت و دلیری یک مرد را شمار حلقه های بدن او تعیین می کرد.

مدرنیته که با تجمل میانۀ خوشی نداشت، حلقه های مردان را کنار زد و به فراموشخانۀ تاریخ سپرد. اما در اوایل دهۀ ۱۹۷۰ بود که حلقه های تزیینی مردان با نمای تازه دوباره میان جوانان باب شد. پیشاهنگان این روند ستاره های موسیقی راک و پاپ بودند که روی زبان و گوش و ناف خود حلقه و سنجاق کاشته بودند.

سوراخ کردن زبان هم پیشینۀ دیرینی دارد و از دیرباز میان قبیله های آفریقایی رایج بوده است. گفته می شود که قبایل آفریقایی همواره این حلقه ها و سنجاق ها را نماد زیبایی می دانسته اند و آنها را روی زبان و گوش و بینی خود نصب می کرده اند. اکنون این نوع آرایش با نام انگلیسی آن وارد بسیاری از جوامع شده و به اجزاء حساس تر بدن هم راه یافته است.

نخستین تاریخ مکتوب در بارۀ پیرسینگ سینه مربوط به رم باستان است. پاسداران امپراتور یولیوس سزار به نشان مردانگی نوک سینه های خود را سوراخ می کردند.
پیرسینگ لب در دوران باستان در آفریقا و برزیل رایج بود. برخی از قبایل این سرزمین ها اکنون هم لب پایینی کودکان خود را سوراخ می کنند و با آویختن صفحه های فلزی، آن سوراخ را بزرگ تر می کنند که از جملۀ عادات باستانی این مردمان است.

پیرسینگ گوش یا همان گوشوار پیشینه ای هفت هزار ساله دارد و در عهد باستان آن مختص مردان بود. گوشوار در مصر باستان، نشان جایگاه بلند دارندۀ آن در جامعه بود. اما در رم باستان، برده های امپراتوری حلقه برگوش بودند. در یونان باستان گوشوار ویژۀ مردان تن فروش بود.

آرایشگران می گویند که نصب حلقۀ در گوشۀ بینی سخت تر از جاهای دیگر بدن است. ریشه های این نوع آرایش به هندوستان برمی گردد. به گفتۀ جامعه شناسان، در هند حلقۀ بینی بیشتر جنبۀ مذهبی دارد. گفته می شود، در هند حلقۀ بینی همچنین نشانۀ تمایز یک زن متأهل از زن مجرد است.

سوراخ کردن زبان در میان قبیله های هایدا (Haida)، کواکیئوتول (Kwakiutul) و تلینگیت (Tlingit) در آمریکای مرکزی آغاز گرفت. این مردمان با سوراخ کردن زبان خود و ریختن خون آن تلاش می کردند خدایان خود را آرام کنند و بدین وسیله دری را میان روحانیون خود و خدایان بگشایند. اما امروزه این نوع "پیرسینگ" بیشتر جنبۀ شهوانی دارد؛ به مانند سوراخ کردن اعضای تناسلی که گفته می شود، یکی از نخستین موارد آن توسط  شاهزاده آلبرت، شوهر ملکه ویکتوریای بریتانیا تجربه شده است. بنا به روایاتی، او می خواسته است بدین گونه مشکلش را با شلوارهای تنگ سلطنتی برطرف کند.

در گذشته پیرسینگ در عضو جنسی زنانه نشان وفاداری زن به شوهرش تلقی می شد. برای نمونه، هنوز هم در میان برخی از قبایل سنتی هندوستان، زن جوان در عضو تناسلی خود حلقه های بسیاری می آویزد و آنها را با نخی به هم می بندد، تا از دست درازی مردان دیگر جلوگیری کند. اما در جهان مدرن این نوع پیرسینگ ها هم بیشتر برای تحریک احساسات شهوانی به کار می رود.

آسیب های سوراخ کردن بدن

اما در مواردی هم هوس آراستن بدن با حلقه و گلمیخ می تواند کار دست آدم بدهد و به معضلی پزشکی تبدیل شود. به نوشتۀ نیره رئیس دانا، کارشناس ارشد پرستاری، "تراوش مایع، خارش و تشکیل دلمه در اطراف جواهر آلات، آزاردهنده ‌ترین و احتمالاً  شایع ‌ترین عارضۀ قابل مشاهده، مرتبط با سوراخ کردن بدن است. برای پیشگیری از ایجاد این عوارض، جواهرآلاتی که در سوراخ‌ های تعبیه شده روی بدن قرارمی‌ گیرند، برخلاف جواهرآلات معمول که اغلب ازجنس برنج هستند، باید از استیل ضد زنگ، طلای زرد یا سفید ۱۴ عیار یا از تیتانیوم ساخته شده باشند."

عفونت محل سوراخ، ورود ویروس های مرگباری چون اچ آی وی، هپاتیت، کزاز و غیره، از جملۀ دیگر خطرهای احتمالی ناشی از سوراخ کردن بدن است.

در گزارش تصویری این صفحه سراغ شماری از جوانان شهر دوشنبه می رویم که پیرسینگ را جزئی از هویت خود می دانند.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/02/19
این یک امر کاملا شخصی هست و هر کس بنا به سلیقه ی خود این کار رو انجام میده ، فکر نمیکنم جای بحثی داشته باشد
- مرادف، 2009/09/27
درود. به نظر من گزارش بالا از جنبه حقوقی ـ فلسفی، اجتماعی و سياسی مهم بوده و ميباشد. جنبه فلسفی آن برميگردد به واکنش عواملی که در شخص و اشخاص ايجاد گرديده است. برای مثال منطق ميگويد نماد يا عمل شخصی که تسبيه در دست دارد، سبيل يا ريش بلند ميگذارد، برقعه استفاده ميکند، عمامه چندين متری دور سر می پـيچاند و ...، با نماد و عمل شخص يا اشخاصی که استفاده از پيرسينگ، تاتو و مدل لباس برايشان خوشايند است، تفاوتی قانونی ايجاد نميکند. زيرا در جامعه عواملی وجود دارد که باعث واکنش اعمالی در انسانها ميشوند. در اينجا ميتوان بعنوان مثال به چندين شقه شدن يک فلسفه يا مذهب اشاره کرد، از قبيل شافعی، جعفری، حنفی، هندو، مسيحی ... که اگر قانون جامعه به آنها اجازه آزادی عمل بدهد، بدون شک همديگر را قتل عام خواهند کرد. از اينرو ميتوان گفت که جنبه اجتماعی و سياسی يا فلسفی پيرسينگ برای ديگران و جامعه خطری ايجاد نميکند و يک موضوع شخصی ميباشد.
من يک دموکراسی خواه هستم و با تحولات علمی و منطقی برگزيده اکثريت موافقم. تاريخ به ما بسياری دروس خوب، تلخ و شيرين آموخته است. اگر از من سوال شود بين پيرسينگ و اذان کدام خطرناکتر است، در صورتيکه ميدانيد کدام يک آسايش انسانها را مختل ميکند، فکر ميکنيد در پاسخ چه خواهم گفت.
مقاله ای آموزنده بود. بنوبه خود از نويسنده مقاله و کسانيکه نظرات تحقيقی و تاريخی پيرامون آن داده اند تشکر ميکنم.
- یک کاربرmohammad، 2009/08/22
not good
- یک کاربر، 2009/08/20
بسیار گزارش جالب بود!
- یک کاربر، 2009/08/17
گزارش جالبی بود ولی لازم بود زیر نویس می گذاشتید تا بهتر میفهمیدیم که چه می گویند.
- Firdavs، 2009/08/15
Bo guftani in iddao, ki persing dar Amrikovu garb ma'ruf ast, manzur on nabuda, ki vatani aslii persing in Amrikost, na hargiz chunin nest, banda fakat izhor namudaam, ki in chiz niz(inchunin) dar Amrikovu umuman mamoliki Garb joy dorad va aksar javononero mebini. ki az chunin padida istifoda mekunand.
Firdavs
- عبدالمنان محمود، 2009/08/14
تاجیکان به جای این کار های بچگانه باید به فکر نوسازی فرهنگ خود باشند که در حال مرگ است. چند نویسنده و شاعر و هنرمند و کارگردان تاجیک دارید؟ چرا وقتی که نوبت به تاجیکستان می رسد مسائل ابتدایی و احمقانه را مطرح می کنید؟
- فرامرز، 2009/08/14
خیلی گزارش جالب بود.آفرین!!!!

درواقع، پیرسینگ ریشه در فرهنگ تاجیکان دارد: همین که مردم تاجیک دندان طلایی می کنند، قدیمی ترین نمونه ای از فرهنگ پیرسینگ است. شاید واژه "پیرسینگ" اصلا از "پیر سنگ" باشد، یعنی وقتی مردم پیر می شوند، و دندانهایشان می ریزد، به جای دندانهای ریخته سنگ می گذاشتند، اما امروزها که داراتر شده اند، دندان طلایی می گذارند.
:)

فرامرز
- Abdulfattoh، 2009/08/14
Ба Фирдавс! Ин падида моли Амрко ва чахони Гарб низ нест...Шояд аз Африко омада бошад....

به فردوس! اين پديده مال آمريکا و جهان غرب نيز نيست. شايد از آفريقا آمده باشد.
- Firdavs، 2009/08/14
Табиист, вакте ки миллатхо бо хам бармехуранд, иртибот баркарор мекунанд, аз хамдигар мутаассир мешаванд ва ба хамдигар таьсир мерасонанд яьне дар миёни онхо як навь додоу ситоди фархангиву шояд ичтимои сурат мегирад ва хамеша миллати дорои тамаддуну фарханги махдудшуда бисёртар мутаассир мешавад вакамтар таьсир мерасонад. Ин падидае ки муаллиф дар ин инчо манзури хонанда карор додааст, хамин хел аст.Яьне ин падида хам бо хамин рох ба миллати мо омада ва таьсир мерасонад.
Аслан ин чиз ки холо падидаи фархангияш меномем, дар фархангу русуму урфи точикон вучуд надорад.Аслан агар зохиран бингарем персинг гузоштан ё худ бо хар гуна симу гушвораву оханхо худро орову торо додан ба шаьну шарафи мардуми точик намезебед, яьне ман инро кабул надорам, ки точикон бояд чунин чизхо дошта бошанд.ИН чиз хоси миллати мо нест.
Аммо мо наметавонем, ки инро кабул надошта бошем, чаро ки ин падида моли замони хозирааст ва дар Аврупову Амрикову умуман мамолики Гарб хеле маьруф аст. Дар Амрико буданд дустони ман чи писар ва чи духтар ки биниву лабу абруву хатто забонашон аз ин гуна персингхо оро дода буд.Ва худро як навъ "бачахои замони хозир" мехисобанд

طبیعی است، وقتی که ملت ها با هم برمی خورند، از همديگر تأثير می پذيرند، ارتباط برقرار می کنند، يعنی در ميان آنها يک نوع داد و ستد فرهنگی و شايد اجتماعی صورت می گيرد و هميشه ملت دارای تمدن و فرهنگ محدودشده بسيارتر تأثير می پذيرد و کمتر تأثير می رساند. اين پديده ای که مؤلف در اين جا منظور خواننده قرار داده است، همين خيل (گونه) است.

اصلاً چيزی که حالا پديدۀ فرهنگی اش می ناميم، در فرهنگ و رسوم و عرف تاجيکان وجود ندارد. اگر ظاهراً بنگريم، پيرسينگ گذاشتن يا خود با هر گونه سيم و گوشواره و آهن ها خود را آرا و تارا دادن، به شأن و شرف مردم تاجيک نمی زيبد. يعنی من اين را قبول ندارم که تاجيکان بايد چنين چيزها داشته باشند. اين چيز خاص ملت ما نيست.

اما (در عين حال) نمی توانيم آن را قبول نداشته باشيم، چرا که اين پديده مال زمان حاضره است و در اروپا و آمريکا و عموماً ممالک غرب خيلی معروف است. در آمريکا بودند دوستان من، چه پسر و چه دختر، که بينی و لب و ابرو و حتا زبانشان از اين گونه پيرسينگ ها آرا يافته بود. و خود را يک نوع "بچه های زمان حاضر" می حسابيدند.
- Abdulfattoh، 2009/08/13
Гузориши хеле оли, офарин, Махинбону! Шахсан ман, ки дар Душанбе ба сар мебарам, аз мавчудияи чунин чавонхо хабар надоштам, инхеле ачиб аст, вакте чуни чавонхоро мебини. Хохиш мекунам, дар бораи ЭМО ва боз намедонам чи чавонхои девонаи аси 21 низ гузориш бикуни. Дар хакикат хам ин чавонхо каме крейзи ба назар мерасанд, ва танхо ба хотири нишон додани "замонавият"-и худ ва "пешрафта" будани худ ба ин девонагихо даст мезананд. Хар чизеро дар гардану бадани чавони гарби дар клипхои репи гарби бубинанд, ба бадани худ хам хамон чизро мезананд

گزارش خيلی عالی. آفرين، مهين بانو! شخصاً من که در دوشنبه به سر می برم، از موجوديت چنين جوان ها خبر نداشتم. اين خيلی عجيب است، وقتی چنين جوان ها را می بينی. خواهش می کنم در بارۀ "اما" و باز نمی دانم چه جوان های ديوانۀ عصر 21 نيز گزارش بکنی. در حقيقت هم اين جوان ها کمی crazy به نظر می رسند و تنها به خاطر نشان دادن "زمانويت" (مدرن بودن) و "پيشرفته" بودن خود به اين ديوانگی ها دست می زنند. هر چيزی را در گردن و بدن جوان غربی در کليپ های رپ غربی ببينند، به بدن خود هم همان چيز را می زنند.
- یک کاربر، 2009/08/13
خیلی خوب بود ولی ای کاش بعضی از گفته ها زیرنویس داشت که می فهمیدیم.
- amir، 2009/08/13
really nice. well done. this is something you can call it new
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.