Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
حجاب در مدارس تاجيک

در گذشته هم در تاجيکستان تعداد زيادی از زنان را می شد ديد که روسری به سر داشتند، اما حجاب و مقنعه از جمله تازه ترين پديده های فرهنگی و اجتماعی اين کشور است که طی چند سال اخير مورد اقبال چشمگير زنان واقع شده است.

توجه مقامات به اين پديده تنها زمانی جلب شد که شماری از دختران با حجاب و مقنعه در کلاس های خود حاضر شدند که با لباس يکدست دانش آموزان در دوره شوروی تناقض آشکار داشت. واکنش مقامات به اين فرآيند، ممانعت از ورود دختران محجبه به موسسات آموزشی و حتا اخراج آنها از مدارس و دانشگاه ها بود.

حزب نهضت اسلامی تاجيکستان که خود را پاسدار ارزش های اسلامی در کشور می داند، نگران چيزی است که نقض آزادی بيان عنوان می شود. به گفته مسئولان اين حزب در استان سغد، همه ساله با آغاز سال تحصيلی نو موارد برخورد مسئولان مدارس با دختران محجبه تکرار مى شود.

ميسره زاهدوا، مادر يک دختر محجبه تاجيک می گويد که فرزند او را که در کلاس پنجم مدرسه شهرک اسفسار تحصيل می کرد، به خاطر رعايت حجاب از مدرسه رانده اند. عالم حامدف، از مسئولان حزب نهضت اسلامی در سغد می گويد که اين يک مورد نادر نيست و دختران بسياری به همين دليل از مدارس اخراج شده اند.

قانون اساسی تاجيکستان رعايت پوشش خاصی را توصيه يا ممنوع نمی کند. اما اخيرا وزارت آموزش و پرورش تاجيکستان ضمن صدور دستوری جداگانه ورود دانش آموزان را به مدارس با لباس مذهبی ممنوع کرد.

در نتيجه، برخی از آموزگاران محجبه نيز از حق کار در مدارس محروم مانده اند. "برائت دامللا يوا"، آموزگار زبان انگليسی و حورالنسا عظيموا، معلم رياضيات از قريه "قسته کوز" می گويند که به علت پايبندی شان به حجاب اسلامی نمی توانند در مدارس شغلی پيدا کنند.

اخيرا در يک رويداد بی سابقه يک دانشجوی محجبه که به خاطر پوشش اش از تحصيل در دانشگاه زبان های شهر دوشنبه محروم شده است، عليه اين دانشگاه و وزارت آموزش و پرورش تاجيکستان اقامه دعوا کرده است. مقامات وزارتخانه تصميم خود را مغاير با قانون اساسی نمی دانند، در حالی که وکيل مدافع اين دانشجو صدور يک چنين دستور و تعيين پوشش افراد را بيرون از صلاحيت های يک وزارتخانه می داند.

منتقدان اين اقدام دولت می گويند، در کشوری که تعداد مسلمانانش بيش از نود درصد است، ممنوعيت حجاب و روسری از موارد نقض حقوق بشر و محدوديت آزادی های اجتماعی مردم به شمار می آيد. ولی مقامات معتقدند که هر جايی پوشش خاص خودش را دارد: با لباس مذهبی بايد به اماکن مذهبی رفت، با لباس ورزشی به ورزشگاه و همين طور، با لباس مناسب برای دانشگاه، به دانشگاه.

پروانه فيروز گزارش مصورى در اين باره تهيه کرده که در بالا مى بينيد.

در همين زمينه:

چند فرهنگی در لندن

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.

 


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.