اگرچه کمتر از چهل و نه سال عمر کرد و اگرچه امروز شصت سال از مرگش میگذرد، اما هنوز آنقدر بحث و گفتگو پیرامون اندیشهها، نوشتهها و زندگی خصوصی و حتا مرگش فراوان است، که گویی صادق هدایت هنوز در بین روشنفکران و در زندگی اجتماعی و هنری ایرانیان حضوری فعال دارد؛ اما به شکل یک اسطوره.
نویسندگان، پژوهشگران و منتقدان در ایران و جهان همچنان در بارۀ او مینویسند. یکی چندین صفحه در مورد ارتباط سبیل "بال مگسیاش" با سبیل آدولف هیتلر نازی مینویسد که باید در افکار "آریامحور" و "سامیستیزانۀ" او تجلی یافته باشد و آن را دلیل باور او به برتری نژاد آریایی میخواند. دیگری سفر او به تاشکند به دعوت نویسندگان شوروی را دلیل نزدیکی او به افکار سوسیالیستی اتحاد شوروی و حزب توده تفسیر میکند. آن یکی ارتباط کلاه پهلوی را که هدایت باید در زمان رضاشاه اجباراً بر سر میگذاشت، با ناامیدی او از زندگی فردی و اجتماعی توصیف میکند. نزدیکان هدایت سانسور رضاشاهی را عامل خودکشی او میدانند و میگویند او شیرینی زندگی را در نوشتن و انتشار افکارش بدون سانسور میدید، ولی نخستین ممنوعالقلم ایرانی است. و باز فرد دیگری "سیری از زندگی" هدایت را ادامۀ افکار عارفانهای میداند که زندگی زمینی را بیاهمیت میشمارد و چشم به رستگاری بعد از مرگ دوختهاست و گاه "بوف کور" مهمترین و معروفترین اثر هدایت به آیینهای "جادویی" تشبیه میشود که هر کس خود را در آن میبیند.
"سام کلانتری" و "محسن شهرنازدار" که چند نسلی از او جوانترند، روایتهای گوناگون در بارۀ زندگی و مرگ او را در قالب فیلمی یکساعته به تصویر کشیدهاند. عنوان فیلمشان "از خانۀ شمارۀ ۳۷" است؛ شمارۀ پلاک خانهای در پاریس که هدایت در آن به زندگی خود خاتمه داد و از آنجا نامهها و کارتپستالهایش را برای خانواده و دوستانش میفرستاد. فیلم "از خانۀ شمارۀ ۳۷" جُنگی است تازه از نظرات گوناگون در بارۀ این سوالبرانگیزترین نویسنده و روشنفکر معاصر ایران. محور داستانگویی این روایت تصویری بخشی از درۀ عمیقی را که بین نسل هدایت و نسل امروز روشنفکران ایرانی است، پر میکند و با گفتههایی از آنانی که با هدایت همنشین بودند و یا به تحقیق و مطالعه در زندگی و آثار هدایت پرداختهاند، غنای بیشتری مییابد؛ افرادی چون جهانگیر هدایت، همایون کاتوزیان، مهرانگیز دولتشاهی، ناصر پاکدامن، احسان نراقی، محمد صنعتی، رامین جهانبگلو و کریستف بالایی. در این فیلم از همۀ امکانات موجود بهره گرفته شده تا به قول کارگردانانش، "آنچه که در زندگی او حضور داشته از خاک بیرون آورده و به تصویر گذاشته شود".
"از خانۀ شمارۀ ۳۷" نگاهی است به زندگی شخصیتی جنجالی که خود نمایندۀ نسلی است که نیرومند و استوار و امیدوار پا به عرصۀ تغییر میگذارد، اما با گذشت زمان درمییابد که "سرنوشت پرزورتر از اوست". این فیلم که ساخت آن نُه سال طول کشیده، اسفندماه گذشته برای نخستین بار در خانۀ هنرمندان تهران نمایش داده شد.
هفتۀ گذشته در لندن برای بزرگداشت هدایت به یاری بنیاد میراث ایران (Iran Heritage Foundation) مراسمی برپا شد که در آن این فیلم نیز به نمایش درآمد. در این مراسم همایون کاتوزیان، استاد دانشگاه آکسفورد به شرح زندگی و آثار هدایت بر اساس تازهترین اثر خود "صادق هدایت: آثار و جهان شگرف او" 'Sadeq Hedayat: His Work and his Wondrous World’ به سخنرانی پرداخت.
روایت تصویری این صفحه بر پایۀ گفتههای کارگردانان آن و تکههایی از صحبتهای مصاحبهشوندگان فیلم شکل گرفتهاست.
در گزارش شنیداری استاد همایون کاتوزیان در گفتگو با جدیدآنلاین برداشتهای خود را از صادق هدایت و آثارش بازمیگوید.
در اینجـا نیز متنی را میخوانید که جهانگیر هدایت، برادرزاده و مؤسس بنیاد صادق هدایت نوشتهاست. آقای هدایت بسیاری از عکسهای این مجموعه را در اختیار ما گذاشتنهاند که از ایشان سپاسگزاریم.
برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.
سپاس
یا سخن دانسته گو ای مرد عاقل یا خموش.
با سپاس بیکران از متصدیان سایت جدید آنلاین.