نیلوفر بنیصدر سه سال است که نمایشگاه انفرادی نداشتهاست. خودش میگوید، دلیلش سرگیجهای است که پیدا کرده بین معیارهای زیباشناسی اروپایی و آنچه در ایران به عنوان زیباشناسی آموختهاست.
تازهترین مجموعۀ او که این روزها در گالری "اسپئوس" پاریس روی دیوار است، تصاویری از حولههای چروکخوردهای است با کنتراستهای بالا و رنگهای تند.
نیلوفر بنیصدر هرگز تا این حد به سراغ تصاویر انتزاعی نرفته بود. خودش میگوید که این مجموعه را در پلاژهای تابستانی عکاسی کرده و از آن جا که عکاسی از بدن آدمهایی که نیمهبرهنه و در حال آفتاب گرفتن هستند، در تربیت و فرهنگ او نیست، سعی کرده این فضا را با چروکها و سایهروشن حولههای پلاژنشینان به تصویر بکشد.
نیلوفر معتقد است هر چشم تیزبین میتواند از فرمهایی که چروک این حولهها ایجاد کرده، شکلهای مختلفی ببیند و هر بار هم تصویر تازهای پیدا کند. او با شیفتگی از چروک حولههایش حرف میزند و میگوید: " با اینکه از اقامت من در فرانسه هفت سال میگذرد، اما هنوز خودم را اینجا غریبه میدانم و هزار بار از خودم پرسیدهام، من اینجا چه میکنم؟.. این بار به جای آدمها، این حولههاشان بود که با من حرف میزدند و من هم ازشان پرترۀ قشنگ میگرفتم".
نیلوفر بنیصدر در ایران در رشتۀ عکاسی دانشگاه آزاد تهران تحصیل کرد. سپس برای ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به فرانسه رفت و در دانشگاه استراسبورگ، هنرهای تجسمی خواند. او سپس دورۀ یکسالۀ مدرسۀ عکاسی اسپئوس در رشتۀ عکاسی دیجیتال را گذرداند و از سه سال پیش همان جا مشغول به تدریس شد.
"صندلی لهستانی"، "جکوزی"، "مداد آبی"، "تنها" از جملۀ مجموعه عکسهای نیلوفر بنیصدر است که تاکنون به نمایش درآمدهاست. نمایش مجموعۀ آخر او با نام "منقوش" که در گالری اسپئوس روی دیوار است، تا پایان ماه اوت ادامه خواهد داشت.
در این گزارش تصویری میتوانید روایت شکلگیری این مجموعه را بیشتر از زبان خود هنرمند بشنوید.
برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.
دیدنی هستند اما آنگونه که ادعا شده است بصورت طبیعی در پلاژ عکاسی نشده اند.
دیدنی هستند اما «عکس» نیستند.