۲۲ دسامبر ۲۰۱۱ - ۱ دی ۱۳۹۰
رویا یعقوبیان
در مرکز لندن و در کنار میدان "ترافالگار" و در شمال رودخانۀ تیمز عمارتی است به نام سامرست هاوس که حیاط بزرگ آن نقش میدان بازیهای باستانی را در این روزها ایفا میکند. زیرا در روزهای نزدیک به جشن میلاد مسیح و سال نو میلادی شور و حال عجیبی در میدان مرکزی این خانه برپاست.
درهای مجتمع "سامرست هاوس" با شمایلی زمستانی و آذینبندیشده و به روی عموم گشودهاست. "سامرست هاوس" در هیبت جدید دارای یک پیست بزرگ یخی روباز و یک درخت بزرگ کرسیمس زرقوبرقدار و چراغانیشده در حیاط مرکزی است و پذیرای عموم مردم از کودکان و بزرگسالان گرفته تا اسکیتبازان و رقصندگان روی یخ حرفهای است. همان رقص روی یخی که راهبی اهل کانتربری با نام "ویلیام فیتز استفن" از بروز آن این گونه گزارش میدهد: "...اگر آبگیرهای باتلاقی فینزبری و مورفیلد یخ بزنند، بچههای لندن به بازی میپردازند. بعضی از این بچهها استخوانهایی به پا میبندند و چوبدستیهایی مستعمل به دست میگیرند."
اسکیت روی یخ (پاتیناژ) یکی از فعالیتهای زمستانی مردم اروپا و امریکای شمالی است که از سالها قبل، یادآور و همراه جشنهای میلاد مسیح بودهاست. شاید به این دلیل که مقرر بوده که این جشنها در ابتدای فصل سرد و در شهرهای سردسیر اروپایی و آمریکای شمالی مسیحینشین برگزار میشد. از این رو امروزه که این امکان برای خیلی از شهرها نیست که در مرکز شهر پیست طبیعی یخی داشته باشند، این امکان را با نصب یک پیست یخی روباز مصنوعی فراهم میآورند؛ کاری که در حیاط مرکزی عمارت "سامرست هاوس" لندن یازده سال است که با نزدیک شدن کریسمس انجام میشود.
تاریخچۀ ساخت این عمارت به سده شانزدهم میلادی و زمامداری هنری هشتم میرسد.
عمارت اولیۀ "سامرست هاوس" که معمار آن ناشناخته است، یکی از نمونههای بارز معماری عصر رنسانس در انگلستان به شمار میآید و عبارت از یک مجتمع ساختمانی با یک حیاط مرکزی بزرگ و یک دروازۀ بزرگ در شمال که در میان یک رشته ساختمانهای سهطبقه واقع شدهاست و در ضلع جنوبی به یک رشته ساختمان دوطبقه و دروازه ای که به روی منظری از رود تیمز گشوده میشود.
در قرن هفدهم این مکان، محل زندگی حکام و همسران آنان از نواحی مختلف انگلستان و اسکاتلند بود. حتا در دورهای به خاطر سکونت ملکۀ دانمارکیالاصل اسکاتلند، نام "خانۀ دانمارک" به خود گرفت. در نیمۀ قرن هفدهم با اوجگیری جنگهای داخلی انگلستان، پارلمان سکونت وابستگان سلطنت در این عمارت را ممنوع کرد و حتا قصد فروش آن را داشت و همینجا بود که جسد "اولیور کرامول" رهبر انقلابی بریتانیا، برای اجرای مراسم، مدتی نگاهداری شد.
در نیمۀ دوم قرن هجدهم بود که بحث نبود یک مرکز تجمع عمومی در مرکز شهر برای اعیاد و مراسم و مناسبتهای خاص، مشابه آنچه در میدان نقش جهان اصفهان سالها پیشتر فراهم شده بود، بالا گرفت. در این زمان ادارات زیادی در این مرکز دفتری داشتند، از سازمانهای وابسته به نیروی دریایی گرفته تا پست و مالیات و حتا دفتر بنگاه بختآزمایی. اینجا بود که در سال ۱۷۷۵ میلادی به "سر ویلیام چمبرز" مأموریت داده شد که در قبال دریافت مقرری دو هزار پوند این بنا را بازسازی کند و به شکل تقریباً کنونیاش درآورد. وی بیست سال آخر عمرش را به این کار اختصاص داد؛ کاری که همچنان تا ده سال بعد از فوت او نیز کموبیش ادامه داشت. و این شد که "سامرست هاوس" به شکل و شمایل امروزیاش درآمد. این عمارت از سال ۱۹۹۷ به یک بنیاد ترویج فرهنگ و هنر بدل شد.
در برنامههای این بنیاد برگزاری نمایشگاههای هنرهای تجسمی در فضاهای داخلی و نیز برگزاری اجراهای موسیقی و رقص و نیز فصلهایی برای نمایش فیلم در فضای باز در نظر گرفته شدهاست. از این جهت، حیاط مرکزی این عمارت به مکانی برای گردهمآیی مردم برای مناسبتهای ویژه مانند کریسمس و تفریح، تفرج و گلگشت تبدیل شدهاست.
به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید
ارسال مطلب