Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
رویای بازگشت
یاسر کورونی

دگرگونی های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران که در ایام انقلاب و سال های پس از آن روی داد، مایه چندین موج مهاجرت، با دلایل متفاوت شد.

در سال های اولیه که شور انقلابی در اوج بود و سال های  پرتب و تاب مهاجرت را به دنبال داشت، در میان چند میلیون ایرانی که مهاجر شدند، گروه بی شماری هم هنرمندان بودند.  بیشتر این دسته از مهاجرین، از هنرمندانی بودند که اسم و رسمی داشتند و دیگر برای خود در محیط اجتماعی جدید ایران جایی نمی دیدند.

حتی اگر رفتن آسان می نمود، اما انطباق با محیط هاى تازه، که با زبان و هنر آنها غریبه بود، چندان هم آسان نبود.  از همین رو سال ها طول کشید که برخی از این مهاجرین ایرانی بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند و برای خود کاری بیابند.

بيشتر کسانی هم که در محیط هنری خارج توانستند نقشی داشته باشند مثل برخی از بازيگران، نوازندگان و خواننده ها کارشان تکیه برنوعی نوستالژی دوری از وطن بود و در واقع پاسخی بود به نیاز احساسی بسیاری از مهاجرین دیگر که حتی بعد از گذشت سال ها، یاد و خاطره کشورشان را فراموش نکرده بودند.

بسيارى از اين هنرمندان نيز دورى از ايران را موقتى مى ديدند و در انتظار بازگشت از خوگرفتن و پذيرفتن محيط هاى تازه تن مى زدند. بهروز وثوقی یکی از بازيگرانى که در آستانه پیروزی انقلاب  به غرب مهاجرت كرد در مصاحبه ای که سال گذشته با جدید آنلاین داشت، بر این موضوع تاکید کرد که "برای یک مدت طولانی فکر می کردم ( به ایران ) باز خواهم گشت."  

برای این بازیگر سرشناس سینمای ایران، پیدا نکردن بستر مناسبی که بتواند در آن به فعالیت های هنری اش ادامه دهد، تجربه ای بسیار سخت و ناگوار بود. البته هنرمندانی هم  توانستند، هرچند با دشواری، در خارج از ایران به موفقیت های شایانی دست یابند.

دکتر هما محمودی روانشناس ایرانی مقیم کالیفرنیا، در مصاحبه ای غریبه بودن با فرهنگ و زبان جدید را از جمله مهم ترین دلایل سرخوردگی مهاجرین ایرانی در سال های اول مهاجرت شمرده است :"بسیاری از آنها کسانی بودند که  در کشورشان آدم های متشخص و مهمی بودند و مهاجرت برایشان بسیار گران تمام شده بود. عده ای از آنان توانستند کاری را که در ایران داشتند به نوعی در اینجا ادامه دهند، مانند پزشکانی که مجوز کار در آمریکا گرفتند یا سرمایه دارانی که سرمایه خود را به اینجا انتقال دادند. اما بقیه عملاً بیکار شدند."  و این بیکاری مایه افسردگی بسیاری از آنها شد.

شاید سرنوشت شهناز تهرانی به عنوان یکی از هزاران مهاجرایرانی که در سال های آغازین انقلاب به غرب مهاجرت کردند، نمونه ای از این افسردگی باشد.

شهناز تهرانی پيش از پیروزی انقلاب هنرپیشه شناخته شده ای بود که در سریال های معروفی بازی کرده بود. او هم مانند بسیاری دیگر تصور می کرد باید چند سالی را در خارج از کشور زندگی کند تا به قول معروف "آب ها از آسیاب بیفتد."  خيالى كه هنوز بعد از گذشت ۳۰ سال براى او تحقق پيدا نكرده است.

در گزارش مصوری که در این صفحه می بینید، شهناز تهرانی، که اکنون در ترکیه به سر می برد،  از سال های زندگی در مهاجرت و آرزوهایش می گوید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2016/09/09
ازکدوم قسمت گزازش مصورومیشه دید؟
______________________

جدیدآنلاین: با توجه به سرعت اینترنت، "با سرعت پایین ببینید" یا "با سرعت بالا ببینید" را انتخاب کنید.
- یک کاربر، 2015/02/06
اگر شماره تلفن ازخانم شهناز تهراني و آدرسي از ايشان داريد بگذارید تا به ديدن ايشان برويم واز هر گونه كمكی به ايشان كوتاهی نخواهم كرد با تشكر خيلی فراوان از گزارشگر آقاي كوروني.
- سام، 2013/05/25
اگه می موندن باید با دوری از مردم زندگی می کردن و می مردن. مثل فردین، مثل نادره، مثل سوسن. آرزوی من اینه که یه روزی دوباره این هنرمندها کنار هم باشن.
- یک کاربر، 2013/03/04
به نظرم اونایی که موندن موفق شدن. خیلی از بازیگرای پیشکسوتمون بعد انقلاب موندن و فعالیت کردن و مردم هم خیلی دوستشون دارن.
- پندار، 2013/02/05
شهنازجان اينو بدون كه هميشه تو قلب ما ايراني ها جا داري و زنده مي موني. از صميم قلب دوستت دارم و در آرزوي ديدارت هستم.
- یک کاربر، 2012/12/08
انقلاب آنگونه نبود که پس ازپیروزیش جائی برای شهناز تهرانیها در ایران باقی نگذارد. بسیاری از هنرمندان آن زمان با تمام سوابق ناخوشایندی که داشتند درایران ماندند و حتا درایران فوت کردند و در قطعه هنرمندان نیزبخاک سپرده شدند . آنانی که رفتند نیز خودشان خواستند که بروند و اگر بخواهند که برگردند میتوانند که برگردند حتا بکارهنری خود نیزادامه دهند هرچند که همه‌ آنان اکنون دوران کهولت خود را سپری می کنند . همین شهنازخانم نیز میتواند برگردد. البته دیگر ایران امروز جایگاه مناسبی برای جلف بازی های گذشته نیست . امام گفتند همه‌ کسانی که دستشان به خون مردم آغشته نیست می توانند درایران به زندگی توأم با حفظ ارزش های اخلاقی ادامه دهند حتا کسی کاری به دیانت دیگری نیز ندارد.
- ایران، 2012/09/09
اینطور هم نیست خیلی ها مثل حمیده خیرآبادی یا کتایون یا آفرین در کشورشون موندن وبا متانت به کارشون ادامه دادن وآنهایکه رفتند خودشون خواستن وگرنه میتونستند بمونند و درکشورشان کنار مردمشون زندگی کنند.
- آنی canada، 2012/07/29
تشکر از این گزارش تصویری شهناز تهرانی بدونه که قدرش را می دونیم عاشقش هستم. به کمک خدای بزرگ روزی خواهد رسید که قدر، ارزش و منزلت تو را بدانند.
- آنی canada، 2012/07/29
خانم شهناز تهرانی را خیلی دوست دارم دلم می خواهد ایشان را در کشور ترکیه ملاقات کنم. بنده به نوبه خود از صميم قلب براي ايشان از خداوند مهربان عمر با عزت خواهانم. من جز افراد طرفدارشديد فيلم هاي ايراني قديمي مي باشم فیلم مهمان با بازی شهناز تهرانی با ناصر ملک مطیعی با مرحومه نادره تاثیر گذاره. مرسی
- اسما، 2012/04/24
من دختری پانزده ساله هستم وبه اصول اخلاقی پایبندم اما علت اینکه شهنازتهرانی رادوست دارم این است که او زنی پاک بوده و هست من روزی برای دیدن او به کشورترکیه سفرخواهم کرد.
- یک کاربر، 2011/06/03
مشکل این هنرمندان ایرانی این بوده و هست که هنرشان یا حرفه شان فقط قابل استفاده در ایران و برای مردم ایران بوده است. آنها فقط دوراه در پیش داشتند: یا اینکه هنرشان یا حرفه شان را چنان تغییر دهند که مردم ایران یا آنکه بصورتی که مردم دنیا آن را بپذیرند. دستۀ اول باید مانند شوستاکویچ در میهن خود میماندند و درد و رنج را بجان میخریدند که امثال آن زیاد داریم مانند نصیریان، شجریان و غیره. دستۀ دوم میبایست مانند استراوینسکی عمل میکردند که مثال آن را هم داریم مانند آغداشلو، رهبری و غیره.

متأسفانه بیشتر اینها همان فعالیت سالهای 50 را میخواستد ادامه بدهند که فقط تعداد کمی از ایرانیان یعنی غربت زدگان خریدار آن بودند (چند صد هزار) و این بازار کوچکی است.
- rani amrani، 2011/02/26
سلام من رانی عمرانی مدیر شبکه جهانی رادیو ران هستم از اسرائيل.

من یک جوان ایرانی‌ هستم که با موقعیت بسیار خوب در اسرائیل توانستم یک رادیوی ایرانی‌ را جهانی‌ کنم با دیدن مصاحبه و تصاویری از شهناز تهرانی‌ این اسطورهٔ هنر ایران قلبم به درد آمد و تصمیم بر آن شد که شهناز تهرانی‌ یک بار دیگر به ملت ایران نزدیک شود از طریق رادیویی جهانی‌ (رادیو ران) با افتخار از این هنرمند قدیمی‌ دعوت به عمل آورد که با این رادیو همکاری کنند و امروز ما در کنار هم سازندهٔ بهترین برنامهٔ رادیوی میباشیم...
- داود، 2010/02/08
سلام
حيف هنرمندي مثل شهناز تهراني كه نظيرش نخواهد آمد
- یک کاربر، 2009/09/06
شــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــهناز
تـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــهرانی
دوســــــــــــــــــــــــــتت داریــــــــــــــــــــــــــم
- یک کاربر، 2008/10/28
روزگار سختی است ای ایران
- اکبر کابلی، 2008/10/19
پس در مها جرت گنجی وجود ندارد و اگر دارد تصنعی است و حالا هرکجای دنیا باشد ایران یا امریکا!!!
- BRAD، 2008/10/05
seite khobiye ina, be tor etefaq ba in seit ashna shodam! khaily jalebe, mitonind az khanome marhome pooran wa giti matlab bezarind? merci
- behzad، 2008/10/01
mamnoon az in gozaresh. man kheili narahat shodam ke hich kas kari baraye in honarmanda nemitooneh bekoneh. ina ke be hich kas azar naresoondan. chera nabayad to iran ye hagho hoghooghi nadashteh bashan. omidwaram roozi siasatmadarha arzeshe ye honarmand ro bedoonan
- یک کاربر، 2008/09/28
ای کاش هیچ هنرمندی پیر نشود.
- khirab، 2008/09/26
شهناز تهراني حالا كه از امريكا ديپورت شده ميخواد به ايران بركرده..والله كه....
- سعید، 2008/09/25
هنر شهناز تهرانی در ذهن مردم ماندگار می باشد لعنت بر غربت.
- سالار، 2008/09/24
مرسی برای تهییه این گزارش. این آدما واقعاً به گردن ما حق دارن. خیلی برای این مملکت زحمت کشیدن. شهناز عزیز، مطمئن باش مردم دوست دارن و قدرت رو می‌دونن. حیف که این مملکت اینطوریه و آدم‌هایی که بویی از انسانیت نبردن، شما رو به این روز انداختن.
- ستاره، 2008/09/23
زیبا بود .ممنون.هیچ وقت یک هنرمند را این طور ندیده بودم.لعنت بر مهاجرت.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.